-
کشــــور
-
زبـــــان
-
زمـــــان150 دقیقه
-
رده سـنیPG-13
-
ژانــــــر
-
کارگـردان
-
نویـسنده
-
سـتارگـان
Tenet
جوردن فارلی | توتال فیلم 100 از 100
پروتاگونیست (با بازی جان دیوید واشینگتون) که تنها با یک کلمه «تنت» مسلح است، تلاش میکند که برای بقای کل جهان و مردم آن مبارزه کند. او برای محقق کردن این هدف وارد یک ماجراجویی میشود و به دنیای گرگ و میش جاسوسی بینالمللی میرود. پروتاگونیست وارد ماموریتی میشود که در چیزی فراتر از زمان واقعی آشکار خواهد شد. این ماجرا درباره سفر در زمان نیست؛ بلکه وارونگی است.
رابی کالین | تلگراف 100 از 100
عمق، ظرافت و شوخطبعی اجراهای پتینسون و دبیکی فقط زمانی بهصورت کامل آشکار میشود که شما واقعا به این درک برسید که داستان فیلم تنت در حال رفتن به چه مقصدی است؛ یا شاید این همان جایی است که در آن بوده است. هنوز سردرگم هستید؟ خب نباشید... یا حداقل سردرگم باشید، اما از آن لذت ببرید. این فیلم از آن دسته آثاری است که باعث میشود یک سریها حسابی سردرگم شوند و حس بدی پیدا کنند و خیلیهای دیگر هم در اضطراب و خوشحالی و البته لذت غرق شوند.
کاترین شورد | گاردین 40 از 100
یک چیز آزاردهندهای در این فیلم وجود دارد که مدام در تلاش است تا جزئیات جنبه شبه علمی خود را به نمایش بگذارد؛ در عین حال هم به شما میگوید که احتمالا چیزی را دنبال نکردهاید. از یک طرف ما با داستان این فیلم له میشویم و از طرف دیگر هم داستان تلاش میکند تا به ما بفهماند که چطور اتفاقات درون قصه، واقعا رخ دادهاند.
==============
ترجمه نقدها از Zoomg.ir
Winner
-
Best Achievement in Visual Effects
Nominee
-
Best Achievement in Production Design
Winner
-
Best Actor
Nominee
-
Best Science Fiction Film
-
Best Supporting Actor
-
Best Director
-
Best Writing
-
Best Editing
-
Best Production Design
-
Best Music
-
Best Special Effects
Winner
-
Most Egregious Age Difference Between the Leading Man and the Love Interest
Winner
-
Top Ten Foreign Language Film
Winner
-
Fantasy Film
Nominee
-
Best Cinematography
-
Best Score
-
Best Film Editing
-
Best Motion Capture/Special Effects Performance
-
Best Stunts
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Winner
-
Best Production Design International Studio Feature Film - Fantasy
Winner
-
Best Visual Effects
Nominee
-
Best Cinematography
-
Best Production Design
-
Best Editing
-
Best Score
Nominee
-
Best Editing
-
Best Original Score
-
Best Visual Effects
-
Best Cinematography
-
Best Production Design
Nominee
-
Best Editing - International Competition
-
Best Original Music - International Competition
-
Best Sound/Sound Efects - International Competition
-
Best Special Effects (Sound or Visual) - International Competition
-
Best Sequence - International Competition
-
Best Trailer - International Competition
Winner
-
Best Visual Effects
Nominee
-
Best Science-Fiction/Horror Film
-
Best Original Score
Nominee
-
Best Use of Music
Winner
-
Best Film Editing
-
Best Visual Effects
Nominee
-
Best Motion Picture
-
Best Cinematography
-
Best Original Score
-
Best Production Design
-
Best Sound
-
Best Original Song
Nominee
-
Best Visual And Sound Effects
Nominee
-
Best Cinematography
-
Best Visual Effects
-
Best Score
Nominee
-
Best Cinematography
-
Best Production Design
-
Best Original Score
Winner
-
Visual Effects
Nominee
-
Cinematography
-
Film Editing
-
Production Design
-
Original Score
-
Sound
Winner
-
Best Cinematography
-
Best Visual Effects
-
Best Stunts
-
Best Sci-Fi Film
Nominee
-
Best Art Direction
-
Best Editing
Nominee
-
Best Cinematography
-
Best Action Film
-
Best Blockbuster Film
-
Best Stunt Work
-
Best Visual Effects
Winner
-
Best Original Score - Sci-Fi/Fantasy
Nominee
-
Best Original Song - Feature Film
Winner
-
Best Visual Effects
-
Best Stunt Coordination
Nominee
-
Best Cinematography
-
Best Original Score
Winner
-
Best Global Motion Picture
Nominee
-
Best Global Director for a Motion Picture
Winner
-
Best Movie
Nominee
-
Best Sound Mixing
-
Best Sound Editing
-
Best Visual Effects
Winner
-
Outstanding Locations in a Contemporary Film
Nominee
-
Best Special Effects
Winner
-
Outstanding Achievement in Sound Editing - Feature Underscore
Nominee
-
Outstanding Achievement in Sound Editing - Feature Effects and Foley
Winner
-
Best Score
Nominee
-
Best Cinematography
-
Best Editing
-
Best Song
Nominee
-
Best Cinematography
-
Best Editing
-
Best Original Score
Winner
-
Most Disappointing Film
Winner
-
Best Stunt Coordination
Nominee
-
Best Original Score
-
Best Film Editing
-
Best Cinematography
-
Best Production Design
-
Best Sound
-
Best Sound Effects
-
Best Visual Effects
-
Best Movie Trailer
Winner
-
Best Visual Effects
Nominee
-
Best Editing
-
Best Cinematography
-
Best Original Score
Winner
-
Best Visual Effects
Winner
-
Best Visual Effects
Nominee
-
Best Editing
-
Best Cinematography
-
Best Production Design
Nominee
-
Best Cinematography
-
Best Production Design
-
Best Film Editing
Winner
-
Best Visual Effects
Nominee
-
Best Motion Picture, Drama
-
Best Original Score
-
Best Cinematography
-
Best Sound (Editing & Mixing)
Winner
-
Best Visual Effects
-
Best Action Choreography
Nominee
-
Best Original Score
-
Best Production Design
-
Best Film Editing
Winner
-
Best Achievement in Decor/Design of a Fantasy or Science Fiction Feature Film
Nominee
-
Social - Television & Film
Nominee
-
Outstanding Visual Effects in a Photoreal Feature
Winner
-
Best Editing
Nominee
-
Best Production Design
-
Best Cinematography
-
Best Original Score
freshboy 03 بهمن ماه 1399
kakaroon 09 دی ماه 1399
kakaroon 09 دی ماه 1399
ho3ein 09 دی ماه 1399
show_off 03 دی ماه 1399
Omid zurqchiyan 03 دی ماه 1399
(بعد از خوندن مطلب، دوباره فیلم رو ببین و نگو هیچی متوجه نشدم )☣️
⚠️رمزگشایی و ابهام زدایی از Tenet کریستوفر نولان⚠️
نولانیترین ساخته کریستوفر نولان یک ویژگی ثابت بین
طرفداران و مخالفانش دارد و این است که آن را به دور از
تاثیر همه انتقادهای مثبت و منفی که احتمالاً به آن وارد
است باید بارها و بارها تماشا کرد، درک کرد سپس
قضاوت کرد.
در حد چند سطر از فضای سینما بیرون بیایید. کارشناسان
علم روانشناسی مفهوم ناراحتی و ترس را هم ریشه با
نداشتن آگاهی و قرارگیری در فضای کنترل نشده
میدانند. همچنین همه ما بی آنکه قواعدی از فیزیک
بدانیم مفهوم «تغییر طول، عرض و ارتفاع» و البته
«افزایش آنتروپی ماده» (یعنی: تمایل جهان هستی به
بی نظمی) را به طور ذاتی فراگرفتهایم. یک مثال مرسوم
برای درک بهتر این موضوع لازم است;
فرض کنید دو تصویر در اختیار شماست که در اولی یک
لیوان روی میز است و در دیگری یک لیوان شکسته پای
میز افتاده است به نظر شما کدام تصویر مربوط به زمان
قبل و کدام مربوط به زمان بعد است؟ این همان مفهوم
تمایل به بی نظمی جهان است که در یک فضای کاملاً
کنترل شده (که علت رخداد را میدانیم) لیوان شکسته را
حاصل تغییرات لیوان سالم میدانیم و به آن برچسب
زمان میزنیم. این در حالی است که زمان خود بُعد چهارم
فیزیک است و امکان تغییرات دارد اما برای ما شناخته
شده نیست و تا امروز هم چیزی فراتر از یک برچسب
برای نامیدن لحظات از آن بهره نبردهایم.
این دقیقاً همان فضایی است که نولان در تنت معماری
کرده است تا حتی شیفتگان ژانر علمی_تخیلی را به
چالشی بزرگ دعوت کند و اگر مخاطب از آگاهی آن عاجز
شود یا سلیقهای برای ادراکش نداشته باشد به مخالفت
با آن بر میخیزد.
به تنت بازگردیم، سکانس نخست فیلم مربوط به سالن
اپرای اوکراین کیف است که با حملهای تروریستی آغاز
میشود. قهرمان داستان وارد این حمله تروریستی
میشود تا آدم مهمی که قطعهای به اسم کلوتنیوم 141 را
در اختیار دارد از مهلکه فراری دهد. قهرمان داستان وقتی
در حال برداشتن بمبها از زیر صندلی مردم بی گناه
است توسط فردی تهدید میشود اما یک نفر که نواری
نارنجی بر کوله پشتی خود دارد جان قهرمان داستان را
نجات میدهد. با گلولهای عجیب که به طور معکوس کار
میکند.
اما ماجرا اینجاست که این عملیات لو رفته است. ساعت
نزدیک هفت است و قهرمان داستان در حال شکنجه
شدن و نزدیک شدن به مرگ است. شکنجهگر به او وعده
مرگ ساعت 7 میدهد اما مدام ساعت را به عقب
برمیگرداند تا قهرمان داستان را بیشتر شکنجه دهد. این
عقب بردن ساعت از اولین المانهایی است که کارگردان
قصد دارد از معکوس شدن زمان به مخاطب نشان دهد.
پس از نجات قهرمان داستان، دوستی با او صحبت
میکند. درست در زمانی که از واژه تنت استفاده میکند
دستانش را در حالت گره کرده قرار میدهد.
این حرکت جز کدهایی است که در داستان بارها و بارها
استفاده میشود و کاربردی شبیه به اعتماد دارد.
پس از آزمایش روی گلوله معکوس شده به سر نخ
هندوستان میرسند و قهرمان داستان در هندوستان با
فردی به نام نیل آشنا میشود. فردی که برای اولین بار او
را میبیند و اما نیل از او شناخت کامل دارد. تا حدی که
سلیقه نوع نوشیدنی او را میداند. این دو در اقدامی وارد
خانه یک قاچاقچی تجهیزات نظامی میشوند و پس از
درگیری و گروگانگیری درست در زمانی واژه تنت گفته
میشود، دستان هر دو فرد در حالت گره کرده قرار میکرد.
دلیل یکباره کنار گذاشتن اسلحهها و صحبت کردن آرام
طرفین همین کد اعتمادی است که هر دو بهم میدهند.
در نهایت فردی به نام «سیتور» به عنوان عامل اصلی شناسایی میشود که قهرمان داستان بوسیله دزدیدن یک نقاشی و از طریق همسر او سعی میکند با این فرد ارتباط بگیرد. سیتور شخصی است که از آیندگان اجیر شده تا همه مردم جهان را در زمان خود نابود کند. علت این خواسته آیندگان اینچنین ذکر شده است که در دوران فعلی همه منابع توسط بشر از بین رفته است و آیندگان با مشکل حیات روبرو شدهاند. از این رو با فردی به نام سیتور ارتباط برقرار کردهاند تا زمین را نابود کند.
پارادوکس پدر بزرگ
این درست جایی است که منطقی به نام «پارادوکس پدر بزرگ» به وجود میآید. یکی از پرسشهایی است که همیشه درباره امکان سفر در زمان مطرح بوده، این است که اگر کسی به گذشته سفر کند و یکی از عاملهای وجود خودش یا عوامل بازگشت به زمان را از بین ببرد (برای مثال پدربزرگش یا ماشین زمان را نابود کند) دیگر وجود نخواهد داشت تا به گذشته برود و آن کار را انجام دهد. اما آیندگان حاضرند این ریسک را انجام دهند چون در زمان خود دچار مشکل هستند و برایشان بالاتر از سیاهی رنگی نیست.
چند گزاره برای درک شخصیت سیتور وجود دارد. در دیالوگی سیتور به همسرش «کت» میگوید اگر من تو را نداشته باشم هیچکس دیگری هم نباید تو را داشته باشد. این رویکرد سیتور را باید به کل داستان تعمیم داد. سیتور با بیماری سرطان دست و پنجه نرم میکند و به زودی میمیرد. از این رو تصمیم گرفته است اگر خود دیگر در جهان نیست، جهان هم وجود نداشته باشد.
المانهای خطوط زمان
در جدیدترین ساخته نولان رنگها نماد تشخیص حرکت در مسیر عادی زمان و معکوس آن هستند. بارزترین مثال این موضوع در اتاق گردان (ماشین زمان) مشاهده میشود. رنگ قرمز حرکت در مسیر عادی زمان و رنگ آبی نشان دهنده زمان معکوس است.
حرکت بین دو ماشین زمان بی نهایت بار ممکن است. در مسیر آبی از دید ناظر همه جهان پیرامون به طور معکوس عمل میکنند و ناظر موظف است از ماسک اکسیژن یا کانکس استفاده کند. اما اگر بعد از سفر به گذشته دوباره خود را معکوس کند دوباره به خط زمانی عادی (قرمز) برمیگردد و دیگر نیازی به تجهیزات ندارد. همه اینها المانهایی است که در طول فیلم بیننده را از شرایط کاراکتر مطلع میکند.
پیچیدگی و بازی با این خطوط زمانی در پایان فیلم به بیشترین حد میرسد. در اواخر فیلم دو گروه ضربت برای یک حمله گازانبری در زمان آماده میشوند. دلیل روبرو نشدن دو گروه ضربت با هم این است که گروه آبی که در کانکس توسط هلیکوپترها جابجا میشوند نتیجه عملیات را میدانند اما گروه قرمز خود را برای عملیات آماده میکنند و نباید از نتیجه مطلع باشند تا بر روند فعالیتشان تأثیر بگذارد. در طول عملیات نیل که با گروه آبی و معکوس است متوجه میشود قهرمان داستان قرار است به دردسر بیفتد. در طول عملیات دوباره خود را معکوس میکند و در این حالت خط زمانی خود را منطبق بر خط زمانی قهرمان داستان میکند. با خودرو به دنبال او میرود تا با بوق زدن مانع حرکت به داخل تونل شود اما دیر میرسد. وقتی تلاش بی نتیجه میماند دوباره خود را معکوس میکند و به عقبتر باز میگردد و سپس دوباره خود را معکوس میکند تا داخل تونل شود و در نقطهای که قهرمان داستان پشت در ورودی گیر افتاده است از سمت دیگر در را برای او باز کند.
این پیچیدگی رفت و آمد در یک مقطع زمانی (10 دقیقه عملیات) قطعاً به راحتی از سمت بیننده قابل درک سطحی نیست. ضمن اینکه برخی از این معکوس شدنها باید توسط مخاطب حدس زده شود و به تصویر کشیده نشده است.
یکی از دلایل نام گذاری فیلم تنت (TENET) اشاره به همین ده دقیقه معکوس شده دارد. تنت حاصل دو واژه TEN (عدد 10 انگلیسی) است که از هر دو سمت قابل خواندن است. اما نامگذاریها در فیلم تنت فقط محدود به نام فیلم نیست.
مربع سیتور رو یادتونه که چند تا حرف روش نوشته شده بود
مربع حاوی این واژگان است:
SATOR: نام شخصیت منفی اصلی داستان
AREPO: نام هنرمندی که نقاشی او در جریان فیلم ردو بدل میشود.
TENET: نام فیلم و اشاره به همان دو ده دقیقه معکوس شده پایانی
OPERA: سکانس اول فیلم در اوکراین که داستان از آنجا شروع میشود.
ROTAS: نام شرکت شخصیت منفی اصلی داستان که ماشین زمان را در اختیار دارد.
به جز موارد فوق اشاره به یک نکته جذاب دیگر لازم است. در داستان با پسر بچهای آشنا میشویم که حاصل ازدواج کت و سیتور است. نام این پسر در داستان MAXIMILIEN یا به اختصار «مکس» گفته میشود. به چهار حرف پایانی این نام دقت کنید. LIEN، که اگر معکوس شود «نیل» خوانده میشود. بله؛ نیل در حقیقت فرزند کت و سیتور است که پس از بزرگ شدن به سازمان امنیتی آمریکا پیوسته و تحت فرمان قهرمان داستان در طول قصه او را همراهی میکند. یکی از دلایلی که در طول سفر نیل از کت پرستاری و مراقبت میکرد این است که در حقیقت این دو رابطه مادر و فرزندی با هم داشتهاند.
در سکانس پایانی نیل به قهرمان داستان میگوید اکنون در نقطه آغاز ماجراست و در آینده خاطرات خوبی را با هم میگذرانند. این بدان معناست که نیل از زمان آینده مطلع است و خود را معکوس کرده و دوباره به خط عادی زمان بازگشته تا در عملیاتها به او کمک کند.
یکی از ویژگیهای جالب فیلم تنت موسیقی برعکس این فیلم در برخی صحنه هاست. در برخی نقاط فیلم موسیقیها هم به صورت برعکس پخش میشوند، همانطور که افراد به شکل برعکس حرکت میکنند.
همه پیچیدگیهایی که احتمالاً هنوز هم بسیاری از آنها برای ما مبهم است نشان از نبوغ نولان در غافلگیری همیشگی مخاطبان خود دارد. عنصر غافلگیری در فیلمهای نولان منحصر به زمان تماشای فیلمهای او نیست و این کارگردان نشان داده توانایی غافلگیری شما را حتی پس از پایان فیلم هم دارد. اینکه با یک بار تماشای فیلم درک کاملی از تنت نداشته باشیم کاملاً عادی است و نباید از آن فرار کنیم اما باید بپذیریم که نولان همچون آخرین فیلمی که به تصویر کشیده از نسل سینماگران هم دوره خود نیست و ساختههایش، به ویژه تنت، بقایایی از سینمای آینده است.
امیدوارم حالا فیلم رو متوجه شده باشید و با اطلاعات کامب یکبار دیگه ببینید.
Omid zurqchiyan 03 دی ماه 1399
Tenet فیلمی متفاوت از کارگردانی متفاوت بود..
بعد از اینکه فیلم رو دیدم رفتم سراغ نقدش. اونقدر نقد
و کامنت های منفی از این فیلم بود که خود استاد نولان
هم به وجد اومده بود و گفت ایا واقعا این فیلم منه که
داره ازش انتقاد میشه؟!!
چطور ممکنه؟!!
این فیلم یک فیلمی بود گنگ و این رو در سایت های
خارجی هم برید متوجه میشید و اصلا اصل فیلم هم بر
این بوده ک سعی نکن حتما درک کنی فقط حس کن !!
البته شاید خود کریسوفر نولان هم از قصد میخواسته این
پیچیدگی ها وحود داشته باشه و شاید فکر میکرده این
باعث جذاب تر شدن اثر میشه و یا شاید هم با اینکارش
از ما میخواسته فیلم رو دفعات دیگر با دقت بیشتر تماشا کنیم..
مثلا با توجه به سکانس اولیه که نقش اول میمیره با خوردن
قرص و میره کما و بعد به دنیا باز میگردوننش و …
نشون میده که حتما یه تنت 2 ای هم است که تکمیل
کننده سکانس های نامفهوم تنت 1 باشه.شایدم نه !!
اصلا همین که یه فیلم بتونه اینقدر جدل ایجاد کنه و
بیننده کنجکاو رو مجبور به دیدن چندباره و تحقیق درباره
موضوعات فیلم بکنه یعنی کار خودشو کرده.
Nolan#
mehranab98 02 دی ماه 1399
hess77 20 دی ماه 1399
amirzodiac 24 آذر ماه 1399
mamad092 23 آذر ماه 1399
hess77 27 آذر ماه 1399
mostafa 23 آذر ماه 1399
mir omid 19 آذر ماه 1399
rudra 17 آذر ماه 1399
matinsalehi99 17 آذر ماه 1399
hess77 16 آذر ماه 1399
armic007 15 آذر ماه 1399
armic007 15 آذر ماه 1399
armic007 15 آذر ماه 1399
matinsalehi99 15 آذر ماه 1399
matinsalehi99 14 آذر ماه 1399
meysamjazz 12 آذر ماه 1399
فکر کنم کم کم باید کوچ کنیم
قالب وب سایت هم گیج مون کرده
paypar 13 آذر ماه 1399
hess77 13 آذر ماه 1399
club rocker 11 آذر ماه 1399
me.gh67 09 آذر ماه 1399
hess77 12 آذر ماه 1399
javad 11 آذر ماه 1399
vahidztk 09 آذر ماه 1399