« انواع کیفیتها، نسخهها و انکودها »
سورس
سورس به معنای منبع است و در اصطلاح به فایل های اصلیِ منتشر شده هر فیلم و سریال اشاره دارد که حجم بسیار بالایی دارد و هنوز کم حجم نشده است.
ریلیز اختصاصی
ریلیز به معنای انتشار است. ریلیز اختصاصی یعنی فایل هایی که در سایت قرار گرفتند و در انتهای نام آن کلمه Exclusive درج شده توسط ما به صورت کاملاً اختصاصی و انحصاری به وسیله سرور های قدرتمند کم حجم و منتشر شده است و این نسخه از منابع عمومی فایل ها در دیگر سایت ها برداشته نشده و برای هر ثانیه آن زمان و هزینه صرف شده است و از نظر کیفیت غالبا از نسخه های معمول دارای تصویر بهتر بوده و از نظر صدا نیز در صورتی سورس مربوطه پشتیبانی کند ما از صدای دالبی شش کاناله استفاده می کنیم که در مقایسه با صداهای معمول استریوی دو کاناله بی نظیر است.
انکود
انکود در لغت به معنای رمزنگاریست و در اصطلاحِ انتشار دهندگان فیلم و سریال به عملیات زمانبر و دارای هزینه سخت افزاری و نرم افزاری گفته می شود که برای کم حجم کردن یک فایل فیلم یا سریال انجام می شود.
x265
تگی که نشان دهنده ی انکود شدن به فرمت ویدئوی ست که کدک تصویری H.265 یا همان HEVC را دارد. اطلاعات بیشتر در این صفحه موجود است.
x264
تگی که نشان دهنده ی انکود شدن به فرمت ویدئوی ست که کدک تصویری H.264 یا همان AVC را دارد ( که در فرمت های MKV یا MP4 استفاده میشود) . x264 نام برنامه ی محبوب open-source انکود است که از آن برای انکود کردن ویدئو ها به فرمت H.264/AVC استفاده میشود.
3D
به معنی یک ریلیز سه بعدی ست. 3D همچنین ممکن است برای نشان دادن فرمت بخصوصی از 3D هم به کار برده شود. برای مثال : 3D Half SBS ( یا همام half-side-by-side نوع خاصی از فرمت سه بعدی ست که تصاویر هر چشم به صورت جداگانه در کنار هم قرار میگیرد و در واقع تصویر هر چشم نیمی از رزولوشن افقی کلی ست) ، 3D Half OU ( یا همان half over-under که در این نوع از فرمت سه بعدی، فریم اصلی ویدئو به صورت عمودی به دو قسمت تقسیم شده است که هر کدام از این ساب فریم ها مربوط به یکی از چشم ها هستند، ساب فریم بالایی مربوط به چشم چپ و ساب فریم پائینی مربوط به چشم راست است )، 3DAnaglyph ( یا همان old-school blue & red 3D روشی قدیمی ست که بر پایه ی استفاده از فیلتر های رنگی استوار است که مانع عبور نور هم رنگ خودشان می شوند، مثلا برای تصویر سمت چپ از یک حاله قرمز و برای تصویر سمت راست از یک حاله آبی استفاده میکنند و با گذاشتن یک عینک ساده که از دو فیلتر رنگی تشکیل شده چشم چپ و راست هر کدام نور ها یا تصاویری که مربوط به خودشان است را دریافت می کنند. عینک های Red/Cyan یا همان آبی و قرمز که بسیار ارزان قیمت هستند دراین روش استفاده می شوند.) و غیره .
نکته: گاهی ممکن است ریلیزی که برچسب 3D را به همراه دارد در واقع یک ریلیز دو بعدی باشد و 3D به عنوان بخشی از نام رسمی فیلم از طرف استودیو باشد مانند Saw 3D: The Final Chapter یا Step Up 3D . در این شرایط هر ریلیزی که از فیلم مورد نظر منتشر شود ، چه سه بعدی و چه دو بعدی و یا حتی CAM/TS که همیشه دو بعدی هستند هم 3D را به عنوان بخشی از نام فیلم در عنوان خود دارند .
480p, 576p, 720p, 1080p, 2160p و غیره
این ها رزولوشن تصویرِ ریلیز را مشخص می کنند . هر تصویری که رزولوشن آن 576p و کمتر از آن باشد ، به عنوان Standard Definition ( یا SD ) در نظر گرفته می شود و هر تصویری که رزولوشن بالاتر از آن داشته باشد، به عنوان High Definition ( یا HD ) معرفی میشود.
*** 480p = 720x که این *** می تواند تا 480 پیکسل باشد که بستگی به منبع (سورس ) ویدئو دارد.
*** 576p = 1024x که این *** بسته به منبع انکود میتواند تا 576 پیکسل باشد.
*** 720p = 1280x که این *** بسته به منبع انکود می تواند تا 720 پیکسل باشد.
*** 1080p = 1920x که این *** بسته به منبع انکود میتواند 1080 پیکسل باشد.
*** 2160p = 2160x که این *** بسته به منبع انکود میتواند 2160 پیکسل باشد.
2160p یا 4K
باید بدانید که 4K اشاره به دقت تفکیک پذیری یا همان resolution یک ویدئو دارد و چون همه فیلم های دارای این دقت از منابع آنلاین بدست می آیند اغلب با نسخه WEB-DL این فیلم ها روبرو هستیم. دقت داشته باشید که دیسک های Blu-ray برای دقت 1080p ارائه شده اند و همکنون فیلم ها با کیفیت 4K در این دیسک ها ارائه نمی شوند و تنها بستر ممکن برای ارائه کیفیت 4K اینترنت و سیستم های پخش آنلاین فیلم مثل Youtube می باشد.
1080i HDTV
عدد 1080 نشان دهندهی تعداد خطوط رزولوشن عمودی ست و حرف i هم اسکن متقاطع (interlaced) یا غیر پیشرونده را نشان میدهد. 1080i یک نوع تصویر HDTV در نظر گرفته میشود. معمولا این اصطلاح بیانگر نسبت ابعاد 16:9 است که در آن رزولوشن افقی 1920 پیکسل است و رزولوشن فریم 1920x1080 یا 2.07 میلیون پیکسل میباشد. field rate آن هم به هرتز ممکن است بعد از حرف i اضافه شود. دو field rate که به صورت معمول استفاده میشوند ، 50 و 60 هرتز هستند ، 1080i50 در کشور های PAL و SECAM ( یعنی اروپا ، استرالیا ، قسمت اعظم آسیا و آفریقا ) و 1080i60 در کشور های NTSC ( ماننده آمریکا ، کانادا و ژاپن ) استفاده میشود.
1080p
در اینجا هم 1080 نشان دهنده ی تعداد خطوط رزولوشن عمودی ست و p هم پیشرونده بودن ( progressive) و غیر متقاطع بودن اسکن را نشان میدهد. 1080p هم یک نوع تصویر HDTV در نظر گرفته میشود. نسبت ابعاد معمولا 16:9 است و رزولوشن افقی 1920 نقطه می باشد. سرعت فریم ها ممکن است بعد از حرف p نوشته شود . مثلا در 1080p30 ، عدد 30 نشان دهنده ی 30 فریم در ثانیه است .
720p
عدد 720 نشان دهنده ی 720 خط در رزولوشن عمودی ست و p هم پیشرونده بودن ( progressive) و غیر متقاطع بودن اسکن را نشان میدهد. 720p هم یکی از حالت های تصویری HDTV در نظر گرفته میشود . نسبت ابعاد معمولا 16:9 است و رزولوشن افقی 1280 نقطه می باشد و رزولوشن فریم 1280 × 720 یا 0.92 میلیون پیکسل میباشد.. سرعت فریم ها ممکن است بعد از حرف p نوشته شود . مثلا در 720p30 ، عدد 30 نشان دهنده ی 30 فریم در ثانیه است .
AAC
ریلیزی که حاوی جریان صوتی با کُدِک صوتی AAC باشد ( معمولا با قالبی از MP4 )
AC3
ریلیزی که حاوی جریان صوتی با کُدِک صوتی AC3 ( یا همان دالبی دیجیتال Dolby Digital ) باشد . گاهی تعداد کانال ها هم افزوده میشود . مثلاً AC3 5.1
AHDTV
این تَگ مخففی از Analog High Definition Television است که برای تصاویر SD و HD x264 تلویزیون های خانگی تعریف شده است.
ویدئو HD که برون ده HD یک دستگاه گیرنده دیجیتال است ( مثل DVI, HDMI ) هم باید به عنوان AHDTV نامیده شوند . برون ده دِکود شدهی منابع PDTV یا DSR ممنوع شده اند . ریلیز هایی که از یک جریان انتقال یافته ی ضبط شده به دست آمده اند باید تگِ HDTV, PDTV, یا DSR را داشته باشند . دریافتی های AHDTV باید به فرمت اصلی همان کانال انجام شوند . مثلا 720p یا 1080i .
AVC
این تگ معمولا برای ریلیز های کاملاً بلو-ری استفاده میشود . AVC مخفف Advanced Video Coding است که یک کدک تصویری یا همان H.264 یا MPEG-4 Part 10 ست که همراه با VC-1 ، رایج ترین کدکِ ویدئویی مورد استفاده در دیسک های بلو-ری امروزی ست.
BD5
ریلیزی که از روی یک سورس بلو-ری انکود شده باشد تا قابلیت رایت شدن بر روی یک دیسک یک لایه (DVD5) را داشته باشد و در دستگاه های پخش بلو-ری یا PS3 قابل پخش باشد . BD5 عموماً 720p هستند.
BD9
ریلیزی که از روی یک سورس بلو-ری انکود شده باشد تا قابلیت رایت شدن بر روی یک دیسک دو لایه (DVD9) را داشته باشد و در دستگاه های پخش بلو-ری یا PS3 قابل پخش باشد . BD9 عموماً 1080p هستند.
BD25
یک ریلیز بلو-ری که برای رایت شدن بر روی یک دیسک BD25 مناسب باشد.
BDRip
انکود شده از روی یک دیسک بلو-ری ( مخفف Blu-ray Disc Rip) . از این تگ فقط برای ریلیز های SD استفاده میشود . BDRip هایی که رزولوشن HD دارند به صورت 720p BluRay x264 یا 1080p BluRay x264 مشخص میشوند.
(زمانی استتفاده میشود که یک ریلیز از روی سورس دیسک بلو-ری آماده شده باشد، اما به رزولوشنی کمتر از 720p انکود شده باشد . )
BluRay
نشان دهندهی ریلیزی از روی یک سورس بلو-ری است . مثال : BluRay x264 نشان دهنده ی یک ریلیز بلو-ری است که با انکودر x274 به یک فرمت ویدئویی با استفاده از H264 یا همان کدک AVC انکود شده است .
(در این حالت هم از روی یک سورس بلو-ری ریپ می شود و انکود به رزولوشن های 720p و 1080p صورت میگیرد.)
BLUR
تکنیکی که سعی در مخفی کردن علائم / کدهای زمان / زیرنویس ها بر روی یک ویدئو با استفاده از تار کردن آن ناحیه از تصویر دارد.
BRRip
ریلیزی که از روی یک سورس BDRip دوباره انکود شده است. ( مخفف BDRip Reencoded Rip)
CAM
در این حالت تصویر با یک دوربین فیلمبرداری دیجیتال دستی و صدای آن هم با میکروفونِ خود دستگاه از داخل سالن سینما ضبط شده است . کیفیت آن شدیداً متغیر و از به طور معمول غیر قابل دیدن تا کیفیت نچندان شایع خوب که معمولا شگفت آور خواهد بود ، متفاوت است.
CAN
منظور از این تگ Canada ست و استفاده از آن برای مشخص کردن محل ریلیز یک بلو-ری است.
CEE
Central East Europe .استفاده از آن برای مشخص کردن محل ریلیز یک بلو-ری است که در اینجا منظور اروپای میانه و شرق اروپا ست.
COMPLETE
یک ریلیز DVD یا بلو-ری که در آن تمام امکانات و گزینه ها/ stream ها / ویژگی های اضافه Features، به صورت دست نخورده باقی مانده باشد.
DC
منظور از این تگ Director’s Cut است . و میتواند تدوین مورد نظر اصلی کارگردان را نشان دهد. معمولا مدتی بعد از ریلیز اصلی فیلم منتشر میشود.
DD
مخففی از دالبی دیجیتال است (Dolby Digital) . به AC3 رجوع شود.
DIGITALLY REMASTERED
نشان میدهد که یک فیلم غیر دیجیتال قدیمی دوباره تدوین ، مستر و بر روی DVD ریلیز شده است. در واقع نوعی آپگرید محصول قدیمی از قبل موجود است و کاری می کنند که نمای بهتری داشته باشد .
DL
Dual Language. یعنی ریلیز شامل بیش از یک زبان است . معادل ML است .
DOCU
نشان دهنده ی یک مستند است.
DSR
مخففی از Digital Satellite Rip است و ریلیزی ست که از یک ماهواره ی دیجیتال ضبط شده است.
DSR
Digital stream rip . در صورتی که ریلیز های 480i\576i\576p رزولوشن افقی کمتر از 704px داشته باشند و 100 % به صورت دیجیتالی گرفته شده باشند ، باید برچسب DSR بگیرند. تمام سورس ها باید 100% دیجیتال باشند . S-Video ، composite یا RF که از گیرنده ی دیجیتال به یک کارت تیونر برسند ، آنالوگ محسوب می شوند. سورس های معتبر DSR, PDTV, و HDTV از طریق یک کانکشن دیجیتال مانند Firewire, DVI-D, HDMI یا Ethernet از گیرنده به دست می آیند و یا با استفاده از یک تیونر ATSC, QAM, یا DVB .
DTS
ریلیزی که حاوی جریان صوتی به صورت کدک صوتی DTS باشد. گاهی اوقات تعداد کانال ها هم به آن اضافه میشود . مثال : DTS 5.1 . در بعضی موارد به صورت DTS-HD MA هم ممکن است گفته شود تا نشان دهنده ی استفاده از ترک های صوتی اصلی DTS باشد که در فشرده سازی چیزی از آنها کم نشده است.
DUBBED
زمانی که یک فیلم دوبله شده باشد از این تگ استفاده میشود . در اینجا زبان اصلی بازیگران زبان دیگری ست . نسخه های دوبله شده ی فیلم های انگلیسی زبان برای کسانی ست که نمی توانند به خوبی انگلیسی را بفهمند . در بعضی کشور ها دوبله ی فیلم ها بسیار رواج دارد، مثلا آلمان .
DUPE
تکراری . زمانی که یک چیزی از قبل وجود دارد ، دلیلی وجود ندارد که دوباره بدون هیچ دلیل منطقی وجود داشته باشد و DUPE هم به همین معنا ست .
DVB
به PDTV رجوع شود .
DVD5
یک ریلیز DVDR که حجم آن کمتر از 4.37GB بوده و بر روی یک DVD یک لایه ( DVD5 ) جا میشود .
DVD9
یک ریلیز DVDR که حجم آن بیشتر از 4.37GB بوده ولی کمتر از 7.95GB می باشد و بر روی یک DVD دو لایه ( DVD9 ) جا میشود .
DVDR
فایل های تصویری ( مانند ISO, IMG و غیره) یا پوشه ی VIDEO_TS یک دی وی دی که آماده ی رایت شدن بر روی یک دی وی دی برای پخش در یک دستگاه پخش DVD ست. در این حالت ویدئو به صورت استاندارد PAL یا NTSC خواهد بود که ممکن است فشرده شده باشد یا قسمتی از محتوای آن حذف شده باشد ، به نحوی که بتوان آن را بر روی یک دیسک تک لایه ( DVD5) یا دو لایه ( DVD9) جا داد.
DVDRip
انکودی از یک DVD به یک فرمت ویدئویی ست .
(نشان دهنده ی این است که فایل مورد نظر از روی یک DVD ریپ و تبدیل شده است . DVDRipها معمولا به صورت SVCD و DivX/XviD ریلیز میشوند.)
DVDSCR
مخففی از DVD SCREENER می باشد و ریلیزی ست که از یک سورس screener به دست آمده است. screener ها نسخه هایی هستند که معمولا زود تر از معمول برای منتقدین فیلم ها و یا اعضای انجمن ها برای بررسی هنگام جوایز ارسال میشود، معمولا زمانی که هنوز فیلم در سینما ها در حال اکران است. این ریلیز ها معمولا کیفیت DVD دارند ، اما ممکن است در آنها علامت های استودیو ، کد های زمانی و یا حتی صحنه های سیاه و سفید که به صورت پراکنده در تمام فیلم وجود دارند، دیده شود . Screener ها معمولا حاوی انواعی از انگشت نگاری های دیجیتالی مخفی و یا جریان های صوتی می باشند که در فیلم جاسازی شده و به استودیو این اجازه را میدهد که بتواند پیگیری کند دقیقاً چه کسانی اجازه ی دریافت آن نسخه ی خاص را دارند. متاسفانه اخبار دستگیری افراد بعد از این که نسخه ی کپی آنها به صورت آنلاین پخش میشود ، به وفور شنیده میشود.
DXVA
نشان دهنده ی ویدئوهایی ست که حاوی جریان های تصویری ست که با استفاده از DirectX Video Acceleration ( یا DXVA) به دست آمده اند که بعضی از دستگاه های پخش پشتیبانی جزئی یا کامل از کدگشایی آنها را با استفاده از کارت های گرافیکِ سازگار با dxva دارند تا بتوانند استفاده از CPU را کاهش دهند.
EE
منظور از این تگ Extended Edition یا نسخه ی طولانی تر فیلم است .
EUR
Europe. استفاده از آن برای مشخص کردن محل ریلیز یک بلو-ری است که در اینجا منظور اروپا ست.
FS
منظور از این تگ، یک ریلیز full-screen است که معمولاً نشان دهنده ی رزولوشنی با نسبت ابعاد 4:3 است .
FESTiVAL
یک تگ مربوط به پخش فیلم که نشان میدهد آن فیلم تنها در یک یا چند فستیوال به نمایش در آمده است.
FiX
ریلیزی که حاوی قسمت های اصلاح شده از یک ریلیز قبلی ست که به نوعی دارای مشکلاتی بوده است. این انکود ها گاهی با SYNCFiX مشخص می شوند که نشان دهنده ی وجود مشکلاتی در تطابق صدا و تصویر فیلم بوده است. ریلیز های DVDR معمولا یک FiX هم دارند که می تواند نسخه ی اصلاح شده ی تمام مشکلاتی باشد که ممکن است در یک DVDR وجود داشته باشد . یک RARFiX معمولاً حاوی یک یا چند فایل rar از آرشیو ریلیز قبلی ست که خراب بودند، در این حالت میتوان قسمت های خراب را جایگزین و فایل اصلی فیلم را extract کرد.
GER
Germany. استفاده از آن برای مشخص کردن محل ریلیز یک بلو-ری است که در اینجا منظور آلمان ست.
HDDVD
وقتی استفاده می شود که یک ریپ از روی سورس HDDVD صورت گرفته باشد و به رزولوشون های 720p یا 1080p انکود شده باشد.
HDDVDRip
وقتی استفاده می شود که یک ریپ از روی سورس HDDVD صورت گرفته باشد اما به رزولوشون های کمتر از 720p انکود شده باشد.
HDTV
گرفته شده از یک سورس HDTV.
برای ضبط های دیجیتالی استفاده می شود که سورس آنها یا 1080i یا 720p و با bitrate در حدود 19,39mbps یا بیشتر باشد.
رزولوشن دقیق آن بسته به گروه ریلیز کننده می تواند متغیر باشد:
ریلیز های HDTV گروه LOL معمولا رزولوشن 624x352 و نسبت ابعاد 1.77:1 دارند.
ریلیز های HDTV گروه FQM معمولا رزولوشن 608x336 و نسبت ابعاد 1.80:1 دارند.
HK
Hong Kong. استفاده از آن برای مشخص کردن محل ریلیز یک بلو-ری است که در اینجا منظور هنگ کنگ ست.
HR HDTV
High Resolution High-Definition ( که با نام های HR, HRHDTV, یا HR-HDTV هم شناخته میشود. ) صرفاً یک مخفف است و بعضاً به عنوان بخشی از نام فایل شو های تلویزیونی که در اینترنت پخش می شود ، دیده میشود.
رزولوشن آن بسته به گروه ریلیز کننده می تواند متغیر باشد :
ریلیز های HR HDTV گروه CTU معمولا رزولوشن 960x528 و نسبت ابعاد 1.81:1 دارند.
ریلیز های HR HDTV گروه NBS معمولا رزولوشن 960x544 و نسبت ابعاد 1.76:1 دارند.
این تگ به یک استاندارد در انکود ویدئو ها اشاره دارد و نشان میدهد که سیگنال های ویدئویی به طور مستقیم از یک شبکه ی HDTV ریپ شده است و به رزولوشن 960x540 رسانده شده و به فرمت XviD انکود شده است. در حالی که رزولوشن افقی به صورت 960 ثابت باقی می ماند ، رزولوشن عمودی می تواند تا 5% تغییرات داشته باشد تا تصویر تمیز تری به دست آید .
یک ریلیز HRHD برای یک شوی تلویزیونی 40 تا 55 دقیقه ای حجمی در حدود 700MB خواهد داشت. این ریلیز شامل صدای اصلی AC3 خواهد بود که معمولا 5.1 کاناله است.( این بر خلاف جریان صدای MP3 است که معمولا در ریلیز های 350MB دوباره انکود شده است.)
HR PDTV
High Resolution Pure Digital Television. در اینجا تمام روند گرفتن تصویر و صدا به صورت دیجیتال است . HR PDTV برای برنامه های تلویزیونی که در کانال های HD پخش می شوند استفاده میشود. در 4:3 رزولوشن 720x544 می باشد، در 16:9 رزولوشن 960x544 است . گاهی ممکن است بزرگتر هم باشد .
iNT ( یا همان iNTERNAL )
تگی ست که توسط گروه ها استفاده می شود . معمولاً نشان دهنده ی ریلیزی ست که قرار نیست توسط سایر سایت های ریلیز کنندهی فیلم پخش شود. گروه های Scene اغلب از تگِ iNTERNAL برای ریلیز هایی استفاده می کنند که با استاندارد های ریلیز های Scene مطابقت و همخوانی ندارد و یا زمانی که می خواهند از گرفتن یک NUKE برای DUPE بودن جلوگیری کنند و یا موارد مشابه . برای مثال ، ممکن است گروهی یک XviD DVDRip را آماده کرده باشد اما تصمیم بگیرد که آن را با صدای MP3 ریلیز کند ، که اجازه ی این کار را دارد . یک گروه دیگر می خواهد که آن را با حجم بیشتر و صدای AC3 ریلیز کند که اگر در ریلیز اول مشکلی وجود نداشته باشد، طبق قوانین Scene جلوی آن ها گرفته می شود ، بنابراین آنها فقط می توانند آن را در سایت هایی که در آن ریلیز می کنند ، آن هم به صورت iNTERNAL منتشر کنند.
ITA
Italy. استفاده از آن برای مشخص کردن محل ریلیز یک بلو-ری است که در اینجا منظور ایتالیا ست.
KVCD
انکودی با کیفیت پائین تر از یک سورس DVD یا ویدئو های دیگر ( معمولا یک سورس cam/ts/r5/scr/dvdrip ) در یک فرمت تصویری bin/cue که آماده ی رایت شدن روی یک CD-R است که قابلیت پخش در اکثر دی وی دی پلیر ها را دارد. امروزه دیگر زیاد از این ریلیز ها دیده نمی شود .
LIMITED
یک تگ که مربوط به پخش فیلم است و نشان میدهد که آن فیلم پخش محدودی داشته . معمولاً این فیلم ها فقط در سینماهای هنری و یا شهر های منتخب و خاصی به نمایش در میآیند.
LD
Line Dubbed. زمانی استفاده میشود که صدایی از یک سورس دیگر روی ویدئو گذاشته شده باشد. این اصطلاح جایگزین DVTV with DVDRip شده است.
LiNE
یک جریان صوتی که از روی صندلی معلولانی که اختلال شنوایی دارند در سینما ضبط شده است و یا از سیگنال های رادیویی یک سینمای رو باز برای ماشین ها گرفته شده است. معمولاً کیفیت آن بسیار بهتر از کیفیت صدای ریلیز های cam است ، اما گاهی کیفیت های خوب cam هم به اشتباه برچسب Line می خورند .
MiC
صدایی که با میکروفون باز در سالن سینما ضبط شده است . همچنین بعضی اوقات به عنوان CAM AUDIO هم نامیده می شود . ممکن است صدای تماشاگران هم در آن شنیده شود . کیفیت آن معمولاً خیلی پائین است ، اغلب به گونه ای که بعضی قسمت ها یا کل دیالوگ های فیلم غیر قابل فهم خواهد بود .
MULTi
ریلیزی که حاوی یک یا چند جریان صوتی دوبله شده به زبان های دیگر باشد.
NORDiC
کشور های Nordic ( شامل کشور های Denmark, Finland, Iceland, Norway و Sweden ) . استفاده از آن برای مشخص کردن محل ریلیز یک بلو-ری است که در اینجا منظور کشور های نوردیک ست.
NUKED
یک فیلم می تواند به دلایل مختلف nuke شود. سایت های شخصی برای زیر پا گذاشتن قوانین خودشان nuke میشوند ( مثلا اگر قانون No Telesyncs در سایتی وجود داشته باشد و رعایت نشود ) اما اگر یک فیلم مشکل بسیار عمده ای داشته باشد ( مثلا بیش از 20 دقیقه از فیلم صدا نداشته باشد یا CD2 خراب باشد ) در این حالت nuke جهانی رخ می دهد و افرادی این فیلم را رد سایت هایشان پخش میکردند ، اعتبار خود را از دست می دهند . فیلم های nuke شده همچنان می توانند از طریق منابع دیگر مانند p2p/usenet پیدا شوند ، اما بهتر است ابتدا بررسی کنیم که چرا nuke شده بودند.
بعضی از دلایل nuke شدن به شرح زیر است :
BAD A/R : در اینجا نسبت ابعاد مشکل دارد . مثلا آدمها لاغر تر یا چاق تر از واقع دیده میشوند.
BAD IVTC : معادل bad inverse telecine ست. روند تبدیل frame rates مشکل دارد.
INTERLACED : خطوط سیاه در هنگام حرکت دیده میشود زیرا ترتیب صحنه ها نادرست است.
OUT OF SYNC : صدا و تصویر همخوانی ندارند.
NTSC/PAL
PAL و NTSC دو استاندارد ویدئویی مختلف هستند که اولی به طور عمده اروپایی ست و دومی اغلب آمریکایی ست. NTSC نسبت به نوع دیگر frame rate بالاتری دارد ( 29fps در مقابل 25fps) اما PAL رزولوشن بیشتری دارد و به طور معمول تصویر شارپ تری دارد.
NTSC
یک ریلیز DVDR که در استاندارد ویدئویی NTSC ، همان طور که عموماً در مناطق دی وی دی 1، 4 و غیره استفاده می شود .
PAL
یک ریلیز DVDR که در استاندارد ویدئویی PAL ، همان طور که عموماً در مناطق دی وی دی 2، 5، 6 و غیره استفاده می شود .
PDTV
Pure Digital Television . طبق قوانین x264 TV در Scene ، باید محتوای 576i/576p یا بیشتر داشته باشد که در یک شبکه ی HD پخش شده باشد تا بتواند تگ PDTV را دریافت کند ، بنابراین معمولاً معنای این تگ نیز همین است. همچنین PDTV در واقع باید به معنی نسخه ای باشد که از یک سورس Pure Digital Television یا همان Digital Video Broadcast ( که مخفف آن DVB است ) گرفته شده باشد که بر خلاف HDTV های تعدیل شده ایست که از شبکه های کابلی یا ماهواره ای به دست می آید و در آن تعداد بیشتری feed یا کانال در یک فیدی فشرده میشوند که گیرنده باید کد گشایی کند .
در اینجا سورس و هم روند کپچر به صورت 100% دیجیتالی صورت میگیرد. 480i\576i\576p در صورتی که رزولوشن افقی بالاتر از یا مساوی 704px داشته باشند ، تگِ PDTV می گیرند.
تمام سورس ها باید 100% دیجیتال باشند . S-Video ، composite یا RF که از گیرنده ی دیجیتال به یک کارت تیونر برسند ، آنالوگ محسوب می شوند. سورس های معتبر DSR, PDTV, و HDTV از طریق یک کانکشن دیجیتال مانند Firewire, DVI-D, HDMI یا Ethernet از گیرنده به دست می آیند و یا با استفاده از یک تیونر ATSC, QAM, یا DVB .
PPV
ریلیزی که از شبکه های pay-per-view ضبط شده اند . این کانال های پولی معمولا در هتل هایی وجود دارند که در آن ها می توان اغلب فیلم ها را یک ماه یا بیشتر قبل از تاریخ ریلیز دی وی دی یا بلو-ری آنها دید. کیفیت این ریلیزها بسیار متغیر است. هتل ها امروزه دیگر این امکان کپی راحت را فراهم نمی کنند ، همان گونه که خیلی از آنها از جریان های رمزگزاری شدهی ایمن استفاده می کنند که نمیتوان آنها را روی یک کارت حافظه یا شبه DVDR که قبلا استفاده میشد ، ضبط کرد. امروزه ریلیزهای PPV اغلب cam هایی هستند که از صفحه ی تلویزیون اتاق های هتل با دوربین ضبط شده اند .
PREAiR
نسخه ای قبل از اتمام کامل ساخت یک قسمت سریال یا فیلم است. بر خلاف SCREENER در اینجا خبری از watermarkها ، کد های زمانی و دیگر نواقص معمول SCREENER نیست.
PROPER
وقتی استفاده میشود که یک ریلیز مشکلی داشته باشد و گروه دیگری آن را بدون آن مشکل ریلیز کند.
یک ریلیز scene که جایگزین ریلیز قبلی از یکی دیگر از گروه های scene با همان محتوا می شود که با استاندارد های scene همخوانی نداشت. ( معمولاً بعد از این که یک nuke مطرح شد). یک ریلیز PROPER در واقع یک جور توهین از یک گروه Scene به گروه دیگر است و به همین دلیل یک گروه Scene نمی تواند برای ریلیز خودشان که با استاندارد ریلیز های Scene مطابقت ندارد نسخه ی PROPER هم منتشر کند . در این مواقع آنها باید از تگِ ‘REPACK’ یا ‘RERIP’ یا چیزی مشابه آن استفاده کنند که بستگی به دلیل ریلیز دوباره ی آنها دارد و در ضمن باید این کار را قبل از اینکه گروه دیگری بتواند آن را PROPER کند ، انجام دهند. همچنین گاهی اوقات ریلیز های p2p به اشتباه تگِ PROPER میگیرند که ظاهراً یک تلاش مذبوحانه ست تا نشان دهند ریلیز آنها بهتر از سایر ریلیز های موجود است، اما چیزی که در واقع نشان میدهند این است که آنها کوچکترین اطلاعی از معنای این تگ ندارند . هیچ ریلیز p2p نباید هیچ وقت تگِ PROPER داشته باشد.
R1, R2, R3, R4 … etc
سورس های DVD مناطق 1، 2 ، 3 و ... معمولا dvd ها برای مناطق مختلف جغرافیایی ریلیز میشوند به طوری که در نواحی دیگر قابل دیدن و پخش نیستند . در گذشته افراد دی وی دی های آمریکایی را می خریدند و آن را در کشور هایی که هنوز آن فیلم اکران عمومی نشده بود ، پخش می کردند . برای جلوگیری از این امر دی وی دی ها برای مناطق مختلف ریلیز شدند .
در نظر داشته باشید که مناطق DVD ها یک چیز کاملا مجزا از استاندارد های ویدئویی NTSC یا PAL است . اگر یک DVD را آزاد از منطقه هم درست کنیم ( که قابلیت پخش در دستگاه های پخش تمام نواحی را داشته باشد) باز هم تغییری در NTSC یا PAL بودن آن ایجاد نمیشود.
- R1 : آمریکا و کانادا ( NTSC)
- R2 : اروپا ، آفریقای جنوبی ، خاور میانه( شامل مصر ) ( PAL ) ، ژاپن ( NTSC)
- R3 : جنوب شرقی آسیا ( به صورت اولیه NTSC ) ( شامل هنگ کنگ)
- R4 : آمریکای مرکزی و جنوبی ( NTSC ) ، استرالیا ( PAL ) ، نیوزیلند ( PAL ) ، مکزیک ، کارائیب و جزایر اقیانوس آرام
- R5 : شوروی سابق ( شرق اروپا ) ، هند ، پاکستان ، آفریقا ( به صورت اولیه PAL ) کره شمالی و مغولستان
- R6 : چین ( به طور اولیه PAL)
R5
در حالی که R5 به معنای DVD از ناحیه ی 5 است ، اما تگِ R5 در واقع ریلیزی را نشان میدهد که قبل انتشار اصلی نسخه های استودیو و از فیلم های سینمایی در روسیه به دست می آید . زیرا در شوروی سابق فیلم ها معمولا زودتر روی DVD عرضه میشوند که صدای آنها همان طور که در سینماهای آنجا اکران میشود، به زبان روسی می باشد. ریلیز هایی که تگِ R5 با زبان انگلیسی دارند ، معمولای صدای انگلیسی در حد MiC یا LiNE دارند که روی آنها سینک شده است. اینها نباید با region 5 DVD ها که با صدای استودیویی انگلیسی پخش می شوند، اشتباه شوند . ( البته اگر بخواهیم زبان اصلی فیلم را انگلیسی در نظر بگیریم ) . آن دسته از فیلم ها باید مثل بقیه ی نواحی به سادگی با تگِ DVDR / DVDRip مشخص شوند، اگرچه بعضی از گروه های p2p همچنان آنها را با تگِ R5 Studio Audio یا چیزی شبیه آن مشخص می کنند .
R6
این تگ می تواند معنی سورس DVD از ناحیه 6 را بدهد ، اما معمولا R6 برای ریلیز های تله سین ( TC ) را در چین میدهد ( مانند ریلیز های R5 ) ، اگرچه تله سین های R6 به مانند R5 به صورت حرفه ای توسط استودیو ها تهیه نشده اند و بیشتر توسط اعضای بازار سیاه و با استفاده از تجهیزات ارزان تر ساخته می شوند که کیفیت های تصویری بسیار پائین تری دارند و با کیفیت های نسبتا خوب cam رقابت می کنند و معمولا به صورت قاچاقی به فروش می رسند. ریلیز های تله سین R6 هم عموماً صدای انگلیسی line یا استودیویی به همراه زیرنویس چینی چسبیده به فیلم ( hardcoded) دارند.
RC
مخففی از Region C است ( یک ناحیه ی بلو-ری شامل روسیه ، چین و جنوب آسیا) . اغلب به صورت تگِ ‘RC Bluray’, ‘RC BDRip’, یا ‘RC BRRip’ به کار می رود . ریلیزی که تگِ RC داشته باشد برای ریلیز های پیش از پخش کلی با سورس بلو-ری در ناحیه ی C به صورت مشابه ریلیز های ‘R5′ (region 5) DVD به کار می رود اینها یک تله سین استودیویی قبل از پخش اصلی از فیلم های سینمایی در روسیه هستند که به صورت بلو-ری در شوروی سابق با دوبله ی روسی پخش می شوند . ریلیز های RC که صدای انگلیسی دارند ، معمولا به صورت MiC یا LiNE است که روی آنها سینک شده است.
RATED/UNRATED
Rated در واقع به این معنی ست که فیلم سانسور شده است . نسخه ی unrated معمولا صحنه های اضافه تری دارد که میتواند از چند ثانیه تا چند دقیقه باشد.
READNFO
تگی که به شما اطلاع می دهد نکته ی مهمی درباره ی ریلیز در قسمت اطلاعات ( NFO) توضیح داده شده است . NFO معمولاً یه عنوان بخشی از توضیحات یک ریلیز تورنت در آن گنجانده شده است .
REAL
زمانی استفاده میشود که یک گروه نسخه ی با برچسب اشتباه را ریلیز میکند و بعد باید آن را با نسخه ی واقعی جایگزین کند.
RECODE
زمانی استفاده میشود که نسخه ی قبلی ریلیز شده از یک فیلم ، معمولا با استفاده از TMPGenc برای برداشتن زیر نویس یا اصلاح رنگ ها و ... فیلتر شود. اگرچه این نسخه ها معمولا بهتر به نظر میرسند ، اما خیلی در بین گروه ها طرفدار ندارند .
ReEnc
مشابه BRRip است و نشان میدهد که از روی یک انکود دیگر، دوباره انکود شده است که معمولاً به یک سایز یا رزولوشن کوچکتر تبدیل میشود. این تگ عموماً توسط گروه های p2p برای ریلیز هایی که از روی HDTV دوباره انکود شده اند استفاده میشود.
REMUX
یک بلو-ری که بعضی از منو ها یا محتویات و جریان های آن حذف شده است، معمولاً برای این که بتوان آن را روی یک دیسک بلو-ری BD25 جا داد.
REPACK
ریلیزی که در آن اشکالات ریلیز قبلی خودشان را اصلاح کرده اند . ( اشکالات تکنیکی و یا عدم تطابق با استاندارد های ریلیز Scene )
(مشابه proper است ، اما در اینجا ریلیز مجدد که اصلاح شده است ، توسط همان گروه صورت میگیرد.)
S01E01 ( مثالی برای یک تگ )
فصل اول ، قسمت ( اپیزود) اول از یک سریال تلویزیونی.
SATRiP
این تگ دیگر کاربردی ندارد.
SDTV
این تگ دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد. هر ریپی که در روند کپچر یا سورس آن یک مرحله ی آنالوگ وجود داشته باشد ، باید با توجه به سورس TV نشان دار شود.
SE / SCE
Special Edition / Special Collector’s Edition ( نسخه ی مخصوص) همان طور که از اسمش پیداست ، معمولا در این نسخه ها قسمت هایی اضافه تری مانند صحنه های حذف شده ، مصاحبه با عوامل فیلم و ... وجود دارد.
SCREENER (یا SCR)
ریلیزی که کیفیتی پائین تر از dvdrip دارد. این تگ برای نشان دادن VHS screener به کار می رفت که امروزه دیگر تقریباً وجود ندارد. امروزه اغلب تگِ SCR در مواقعی به کار می رود که سورس نسخه ی قبل از پخش اصلی مشخص نباشد و کیفیت آن مشابه یک VHS screener باشد ( یعنی از Cam بهتر باشد ، اما به خوبی DVDRip نباشد) . گاهی اوقات کیفیت تصویر یک DVD Screener از قصد پائین آورده میشود تا بیشتر شبیه R5 یا حتی Cam شود تا ظاهراً از این طریق بتوانند علائم دیجیتال مخفی تصویر را پنهان کنند ، در این صورت به جای DVDSCR ممکن است تگِ SCR بر روی آن ریلیز زده شود.
SiTERiP
ویدئو ها و فیلم هایک که از یک سورس وبسایتی به دست آمده باشد .
STV
straight-to-video. تگی درباره پخش فیلم که نشان میدهد این فیلم اصلا اکران سینمایی نداشته و مستقیما بر روی دیسک عرضه شده است ( می تواند DVD یا Bluray ) باشد.
SUBBED
این تگ معمولا نشان دهنده ی این موضوع است که ریلیز شامل هارد ساب است . که در حین ریپ کردن انکود شده است.
UNSUBBED
زمانی استفاده میشود که در گذشته یک نسخه ی SUBBED منتشر شده باشد و حالا یه ریلیز بدون زیرنویس منتشر شده باشد.
TELECiNE (یا TC)
نباید با TELESYNC (یا TS) اشتباه شود . یک telecine تبدیل مستقیم فیلم به ویدئو ست . ( با استفاده از تجهیزات telecine) . ریلیز های R5 و RC به صورت حرفه ای توسط استودیو ها با ابزار هایی تبدیل به telecine میشوند که میتوانند صدها هزار دلار هزینه در بر داشته باشد و قابلیت این را دارد که کیفیت های تصویری نزدیک به DVD و Blu-ray اصلی داشته باشد. به طور معمول ریلیز هایی که تگِ TC دارند ، telecineهای قاچاق و بازار سیاهی هستند که با تجهیزات بسیار سطح پائین تر و افرادی ناوارد درست شده اند و کیفیت تصاویر آنها به مراتب پائین تر خواهد بود و نتایج آن حتی شاید در حد یک Cam متوسط یا VHSRip باشد. امروزه این ریلیز هم کمتر دیده میشود به جز ریلیز های گاه گاه R6 ( همراه با زیرنویس چینی)که اغلب به اشتباه برچسب Screener می گیرند.
TELESYNC (یا TS)
ریلیزی که تصویر آن کیفیت Cam را دارد و صدای Line روی آن سینک شده است.
TrueHD
ریلیزی که حاوی جریان صوتی با کدک دالبی TrueHD بدون هیچ حذفیاتی باشد که بعضی اوقات روی بلو-ری ها استفاده میشود. در بعضی از مواقع تعداد کانال ها هم به تگ افزوده میشود ، مثلاً : TrueHD 5.1
UNCUT
این تگ نشان میدهد که این ریلیز شامل صحنه های اضافه تری ست که در پخش اصلی فیلم یا سریال وجود نداشته است.
UNCENSORED
این تگ نشان میدهد که دیالوگ ها یا صحنه هایی در این ریلیز وجود دارد که از فیلم اصلی حذف شده بود یا سانسور شده بود.
US
United States. استفاده از آن برای مشخص کردن محل ریلیز یک بلو-ری است که در اینجا منظور ایالات متحده ی آمریکا ست.
V2, V3, … etc
ریلیز دوم ، سوم یا ... از یک گروه خاص برای همان فیلم یا برنامه که معمولاً در مواردی دیده میشود که سورس بهتری از آن فیلم یا سریال در دسترس قرار بگیرد. بیشتر از همه در ریلیز های قبل از پخش نسخه ی اصلی ( یعنی CAM, TS, R5 ) دیده میشود .
VC-1
این تگ معمولاً برای ریلیز های کاملاً بلو-ری به کار میرود. VC-1 یک کدک تصویری رایج است که امروزه در دیسک های بلو-ری به کار میرود.
VHSRip
Video Home System Rip. ویدئویی که از تبدیل یک سورس نوار کاست VHS به دست آمده است ، حال بر روی یک DVD Recorder و یا با استفاده از capture card و ...
معمولا اینها کیفیت بسیار پایئنی دارند و به عنوان آخرین راه برای حفظ یک ویدئوی قدیمی یا ساخت یک نسخه ی دیجیتال از آن مورد استفاده قرار میگیرد.
VODRip
video-on-demand rip. مشابه PPV است اما از طریق ارائه دهنده های کابلی و ماهواره ای به دست می آید.
WS
ریلیزی با فرمت Widescreen ست. عموما با نسبت ابعاد از 16:9 ( یا همان 1.78:1) گرفته تا 2.4:1 .
WEB-DL
در اینجا منبع از یک دانلود در وب است که معمولاً با همان سایز و فرمت فایل اصلی آپلود شده است. WEB-DL ها معمولاً جزئیات بهتر ، شطرنجی شدن کمتر، تاری کمتر در تصویر و رنگهای بهتری دارند. همچنین در آنها خبری از باگ های آزاردهنده و آرم شبکه ها نیست.
WebRip
انکودی که از روی یک سورس WEB-DL انجام شده باشد. نشان میدهد که فایل مورد نظر به طور مستقیم از یک سورس آنلاین گرفته و تبدیل شده است .
WORKPRINT (یا WP)
ریلیزی که قبل از آماده شدن فیلم برای اولین بار به بیرون درز پیدا می کند ( زمانی که فیلم در وضعیت پس از تولید باشد). در این ریلیز هم کیفیت می تواند خیلی متغیر باشد و معمولاً در آن کد های زمانی ، علائم اضافی ، نبود بعضی از جلوه های ویژه و ... دیده میشود.
XviD
این تگ نشان دهنده ی فرمت های ویدئویی ست که کدک تصویری XviD دارند ( که ذر فایل های AVI مورد استفاده قرار میگیرد.)
منبع : iMovie-DL
ترجمه : رز
برگرفته از : Encode King و Kicka*s*storrents
*** کپی برداری تنها در صورتی که با ذکر منبع باشد بلامانع است ***