-
کشــــور
-
زبـــــان
-
زمـــــان122 دقیقه
-
رده سـنیR
-
ژانــــــر
-
کارگـردان
-
نویـسنده
-
سـتارگـان
«سلین سیاما» یک درام معمایی و به شدت درجه یک را با خود به کن آورده که به تن هر مخاطبی رعشهای از ترس و لذت میاندازد. با این داستان جدید، او بار دیگر مهارت خود در سبک و سیاق کلاسیک را به شکلی عمیقا لذت بخش اثبات می کند و آن را با رئالیسم اجتماعی معاصر که در «تام بوی» (Tomboy) و «دختر بچگی» (Girlhood) نشان داده بود همراه میکند.
فیلم در قرن 18 و در بریتانی جریان دارد، جایی که یک زن اشراف زاده ایتالیایی («والریا گولینو» (Valeria Golino) کسی را استخدام کرده که به صورت رسمی یک همراه برای دختر زیبایش، «هلویس» («ادل هینل» (Adèle Haenel)) است، کسی که تازه از صومعه بازگشته و در حال ریکاوری پس از مرگ خواهرش است. این همراه، «ماریان» («نائومی مرلنت» (Noémie Merlant)) در واقع یک هنرمند است، و بانوی اشراف زاده از او میخواهد تا یک پرتره از «هلویس» به شکل پنهانی در خلوتشان بکشد، تا آن را به شوهر پولدار آینده در میلان نشان دهند، چرا که «هلویس» یک دنده و لجباز هیچ وقت رضایت نمیدهد تا از او چنین تصویری بکشند. قبلا یک هنرمند که برای همین کار استخدام شده بود اخراج شده است.
«ماریان» و «هلویس» طبق قول و قرار روزانه به قدم زدن میپردازند، در حالی که «ماریان» به شکلی دقیق و مهیج به چهره بانوی خودش زل میزند، به این قصد که چهره او را در ذهن بسپارد تا بتواند در خلوت خودش آن را روی کاغذ پیاده کند. با این حال «هلویس» از این زل زدنهای عمدی باخبر است، و شاید از آنها سوبرداشت میکند. یا این که، در اصل، او از آنها سوبرداشت نکرده است؟ خیلی زود، ذهن او مشغول به کار نیمه تمام مسئول قبلی کشیدن پرتره میشود، یک تصویر نصفه و نیمه و ناراحت کننده. او نقشه را لو میدهد و اذعان میکند که به شدت از کار خودش که واقعی و واضح هم است، ناراحت است و نارضایتی دارد، تا جایی که او نقاشی را طوری خراب میکند که انگار یکی از کابوسهای «فرنسیس بیکن» (Francis Bacon) است. و با اجازه دادن به ما برای دیدن کار اول، «سیاما» با هوشمندی نشان میدهد که چطور پرتره دوم به لطف این که پس از آب شدن یخ میان «ماریان» و «هلویس»، بانوی اشراف زاده به خدمتکار اجازه میدهد تا از او پرترهای بکشد برتریهای قابل لمسی دارد. صورت به تصویر کشیده شده او به شکلی غیر مستقیم، انگار که دارد به تماشاگر آن چپ چپ نگاه میکند ولی این نگاه بدتر از چیزی است که در واقع ماریان دارد، بدون آن لبخند نصفه و نیمهای که «ادل هینل» به چهره دارد. رابطه آنها جلوتر و جلوتر میرود، و آنها تا جایی پیش میروند که برای کمک به مستخدم «سوفی» («لوانا بایرامی» (Luàna Bajrami)) دست به یک تبانی میزند.
من روی لبه صندلیام بودم. «پرتره یک بانو در آتش» (Portrait of a Lady on Fire) چیزی از «آلفرد هیچکاک» در خود دارد – در واقع دو هیچکاک مجزا: «ربکا» (Rebecca)، که همان ورود یک زن جوان به یک خانه مرموز است، که تبدیل به کنام گذشته شده است، و همچنین «سرگیجه» هیچکاک، با آن زل زدنهای مهم مردانه. «سیاما» آن را تبدیل به یک زل زدن زنانه کرده، زل زدن به خبرگی، به تصاحب هنرمندانه، به خلسه شهوانی. و آن زل زدن دو طرفه است. «سیاما» شاید به شکلی عمدی قصد داشته تا رد پایی از دوست «اسکاتی» در «سرگیجه» یعنی «میج وود» به جا بگذارد، هنرمند عینکی که برای اسکاتی و نگرانیهایش تصویری از خودش را با ژستی میکشد که میداند او تبدیل به یک دل مشغولی برای اسکاتی خواهد شد.
اوقاتی از ترس واقعی هم در فیلم وجود دارد. عنوان فیلم به یک تصویر دیگر اشاره دارد که «ماریان» «هلویس» را در حالی به تصویر کشیده که منظره ترسناکی وجود دارد و زبانههای آتش از لبههای لباسش بیرون میزند. با توجه به گرایش او برای از بین بردن کاری که او ناخوشایند جلوه میکند، یا شاید به عنوان مدرکی برای هوسی ممنوعه، عنوان در حقیقت یک ابهام در خود دارد: آیا پرتره، یا بانو، کدام یک قرار است بسوزد؟ لحظه واقعی و دقیق که این نقاشی بر اساس آن است اسرارآمیز و وحشتناک است: مثل یک رویای بد که با شفافیت تمام بیان میشود. اضافه بر آن، «ماریان» مدام تصاویری از «هلویس» با لباس عروسی میبیند – و این ترسناکتر از هر داستان مربط با روح است.
«سیاما» اروتیسم را در کنار تفکر به فیلم تزریق کرده است. یک مکالمه در مورد افسانه «اورفئوس» (Orpheus) و «اوریدیسه» (Eurydice) به اینجا میکشد که چطور «اورفئوس» احتمالا توانسته تا به شکلی مهلک، به عشق خود نگاه کند. آیا همان طور که «ماریان» فکر میکند، او یک دید عاشقانه داشته، و نه هنرمندانه: که او آن شور و هیجان زودگذر ولی حقیقی از تصویر واقعی را میخواسته، به جای آن سردی و ابدیت ظاهرسازی شده که تصاویر به ما نشان میدهد، و این که ما میتوانیم خیال کنیم که به عشق حقیقی نسبت به فقط یک نفر نزدیک شویم و با آن ادامه دهیم؟سکانسهای آخر در یک گالری هنری و اپرا درگیرکنندهاند: یک دلبستگی قدیمی همزمان مثل اسید خورنده است و با این حال به شکل واضحی زنده. من را به یاد چه چیزی انداخت؟ «روابط خطرناک» (Dangerous Liaisons) از «دی لاکلوس» (De Laclos)؟ «زمانبندی بد» (Bad Timing) از «نیکولاس روگ» (Nicolas Roeg)؟ نمیدانم. ولی عجب داستانی در مورد هوس بود.
منبع: نقد فارسی
Winner
-
Best Woman Director
Nominee
-
Best Woman Screenwriter
-
Outstanding Achievement by a Woman in the Film Industry
Nominee
-
Best International Film (Foreign Language)
Nominee
-
Céline Sciamma
Nominee
-
Best Film
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Winner
-
Céline Sciamma
Nominee
-
Céline Sciamma
Nominee
-
Best Cinematography
-
Best Costume Design
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Director
-
Best Foreign Language Film
-
Best Original Screenplay
Winner
-
Céline Sciamma
Nominee
-
Céline Sciamma
Winner
-
Best Movie
-
Best Cinematography
Nominee
-
Best Actress
-
Best Production Design
Winner
-
Best Duo - International Competition
-
Top Ten of the Year - International Competition
Nominee
-
Best Actress - International Competition
-
Best Actress - International Competition
-
Best Film - International Competition
-
Best Cinematography - International Competition
-
Best Sequence - International Competition
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Winner
-
Best Cinematography (Meilleure photographie)
Nominee
-
Best Costume Design (Meilleurs costumes)
-
Best Production Design (Meilleurs décors)
-
Best Sound (Meilleur son)
-
Best Original Screenplay (Meilleur scénario original)
-
Best Director (Meilleur réalisateur)
-
Best Actress (Meilleure actrice)
-
Best Actress (Meilleure actrice)
-
Best Film (Meilleur film)
-
Most Promising Actress (Meilleur jeune espoir féminin)
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Winner
-
Best Director
Nominee
-
Best Original Screenplay
-
Best Cinematography
-
Best Foreign Film
-
Best Motion Picture
Winner
-
Best Film
Winner
-
European Screenwriter
Nominee
-
European Director
-
European Actress
Winner
-
Best Performance by an Actress in a Supporting Role
Nominee
-
Best Cinematography
-
Best Foreign Language Film of the Year
-
Best Performance by an Actress in a Leading Role
-
Favorite Actress
Nominee
-
Céline Sciamma
Winner
-
Best Foreign Language Film
-
Best Director
-
Best Film
Nominee
-
Best Original Screenplay
-
Best Cinematography
Winner
-
LGBTQ Film of the Year
-
Visually Striking Film of the Year
Nominee
-
Film of the Year
-
Director of the Year
-
Foreign Language Film of the Year
-
Screenplay of the Year
Nominee
-
Best Motion Picture - Foreign Language
Winner
-
Best Cinematography
Nominee
-
Best Picture
-
Best Foreign Film
-
Best Director
-
Best Actress
-
Best Actress
-
Best Original Screenplay
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Winner
-
Céline Sciamma (director)
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Poster Design
Nominee
-
Best Picture
-
Best Foreign Language Film
-
Best Director
-
Best Actress
-
Best Actress
Nominee
-
Best Director
-
Best Film
-
Best Screenplay
-
Best Supporting Actress
-
Best Foreign Language Film
-
Best Lead Actress
Winner
-
Best Supporting Actress
-
Best Director
Nominee
-
Best Actress
-
Best Picture
-
Best Original Screenplay
-
Best Cinematography
Winner
-
Best Cinematography
Nominee
-
Best Actress
-
Best Picture
-
Best Director
-
Best Costume Design
-
Best Original Screenplay
-
Best Original Song
-
Best Non-English Language Film
Nominee
-
Best Film
Nominee
-
Best Foreign Film
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Winner
-
Céline Sciamma
Winner
-
Foreign Language Film of the Year
Nominee
-
Film of the Year
-
Director of the Year
Winner
-
Best Actress (Meilleure actrice)
-
Best Cinematography (Meilleure image)
Nominee
-
Best Film (Meilleur film)
-
Best Director (Meilleur réalisateur)
Nominee
-
Céline Sciamma
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Winner
-
Top Five Foreign Language Films
Winner
-
Best Actress
Nominee
-
Best Director
-
Best Cinematography
Winner
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Winner
-
Céline Sciamma
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Director
-
Best Cinematography
-
Best Film Not in the English Language
-
Best Picture
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Motion Picture, International Film
Winner
-
Best Foreign Film (Melhor Filme Estrangeiro)
-
Best Foreign Director (Melhor Diretor Estrangeiro)
-
Best Foreign Actress (Melhor Atriz Estrangeira)
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Foreign Film
Nominee
-
Best Non-English Language Film
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Winner
-
Best Movie About Women
-
Best Foreign Film by or About Women
-
Best Screen Couple
Nominee
-
Best Movie by a Woman
-
Best Woman Storyteller