-
کشــــور
-
زبـــــان
-
زمـــــان115 دقیقه
-
رده سـنیR
-
ژانــــــر
-
کارگـردان
-
نویـسنده
-
سـتارگـان
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
درخشش «فرانسس مک دورماند» بهعنوان یک مادر عزادار که در یک شهر کوچک زندگی میکند در اثر تفکر برانگیز «مارتین مک دونا» در مورد فقدان، خشم و جنگ بین زنان و مردان
«سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» سومین اثر نوشته و کارگردانی شده توسط نمایشنامهنویس و فیلمساز «مارتین مک دونا»، «هفت روانی» بدون اتلاف وقت شروع میشود. یک گروه سهتایی از بیلبوردهای قدیمی، فرسوده و در حال سقوط مانند دومینوهای شکسته، ایستاده در مه صبحگاهی در جادهای کم تردد در حوالی ابینگ. «میلدرد هیس» ، با صورتی گرفته از ناامیدی و با جدیت تمام وارد دفتر تبلیغاتیای که بیلبوردها را کنترل میکند میشود، قراردادی برای اجاره بیلوردها برای یک سال تنظیم میکند و مبلغ پنج هزار دلار بهعنوان پیشقسط برای یک ماه میپردازد. پس از آن بیلبوردها را قرمز کرده و با سه پیام مرتبط که با حروف بزرگ به رنگ سیاه نوشته شدهاند کامل میکند: «هنوز کسی دستگیر نشده؟»، «چطور ممکنه، رئیس «ویلوبی» ؟» و در نهایت، «در حال مرگ مورد تجاوز قرار گرفته».
ما در مورد «میلدرد» متوجه شویم که دختر نوجوانش «آنجلا» را هفت ماه پیش در حالی که مورد تجاوز قرار گرفته، کشته شده و سپس سوزانده شده از دست داده است . درواقع پیامهای روی بیلبورد حملهای هستند به بیتوجهی نیروی پلیس محلی، علیالخصوص رئیسِ پلیس، کلانتر «بیل ویلوبی» به دلیل شکست در یافتن قاتل و یا حتی تلاش نکردن برای یافتن او. وقتیکه «ویلوبی» از بیلوردها با خبر میشود، بسیار خشمگین میگردد و واضح است که داستان فیلم به کدام سمت میرود: به سمت جنگی بین پلیس و «میلدرد»، شهروندی آزرده که قصد دارد به دست خود قانون را اجرا کند یا حداقل سعی دارد از قدرت جلبتوجه عموم و تهدید استفاده کند. وقتیکه «میلدرد»، «ویلوبی» را متهم میکند به اینکه بیشتر درگیر «شکنجه سیاهپوستان است» تا حل مسئله قتل دختر «میلدرد»، بازتابی غیر قابل انکار در مورد پرونده کلانتر آریزونا که بهتازگی مورد عفو قرار گرفته «جو آرپایو» وجود دارد. کسی که در تب مهاجر ستیزی خود دفتری را اداره میکرد که در بررسی صدها پرونده در مورد جرائم جنسی علیه کودکان شکست خورد.
بااینحال این خطوط اخلاقی سیاهوسفید، بهسرعت وارد سایههای خاکستری میشوند. حالا معلوم میشود که «میلدرد» بیشتر از آن چه که ما فکر میکردیم تسخیر شده است. زمانی که «ویلوبی» برای یک گفتگو نزد او میآید، صادقانه تمایل خود برای یافتن قاتل را ابراز میکند و حتی میگوید که بیمار است و سرطان دارد. بااینحال این مسئله هیچ تأثیری در تعلقخاطر و علاقه «میلدرد» به بیلبوردهایش ندارد.
یک کشیش محلی سعی میکند او را آرام کند و او کلیسا را به گنگسترهایی که با یکدیگر در رقابت هستند تشبیه میکند و میگوید «شما هم مقصر هستید». کمی بعد در یک قرار ملاقات با یک دندانپزشک که دوست «ویلوبی» است، او دریل دندانپزشکی را درحالیکه روشن است به درون انگشت شست دندانپزشک فرومیکند و در اینجا مشخص میشود که «میلدرد» فقط به دنبال قانون نیست، او چیزهایی که میبیند را به توطئهای توسط مردان علیه خود تعبیر میکند. او بیدار شده است؛ او آکنده از خشم است؛ او فراتر از شرم و تردید است؛ او حقیقت را در گوش قدرت فریاد میزند؛ او پر شده است از خشم یک انتقامجو؛ اما او تا کجا میتواند برود؟ سرانجام او چیست؟ آیا اندوه و خشم او را دیوانه کردهاند؟ و اما داستان فیلم دقیقاً به کدام سمت میرود؟
نه به جایی که شما فکر میکنید. «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» یک حمله عوام فریبانه از طرف یک فرد صالح و نیکوکار به بیتوجهی و ضعف پلیس و یا به خشونت مردان و برتری آنان بر زنان نیست، بلکه قصد دارد ما را به فکر وا دارد. این اثر یک رمان پلیسی که فرد شرور در آن مشخص است و همیشه پس از یک تعقیب و گریز دستگیر میشود نیست، هرچند که تمام خواستههای ما از فیلم را فراهم میکند و در نهایت این فیلم داستانی نیست که پایان و نتیجه ثابتی را ارائه کند، هرچند پس از این که فیلم به پایان میرسد، حس میکنید که در سفری بودهاید و «مک دونا» ما را به شیوهای پستمدرن و خاص به درون یک داستان سهبخشی هدایت کرده است؛ در گرداب رنج و خشم، بخشش و رستگاری. «سه بیلبورد» شاید در فصل اهدای جوایز بهعنوان فیلمی که شباهت بسیاری به فیلم «منچستر کنار دریا» دارد پخش شده باشد، با این حال آن فیلم یک شاهکار درام واقعگرایانه بود؛ اما این یکی بیشتر شبیه به یک پازل احساسی است که توسط یک شاعر حیلهگر و مکار در کنار هم چیده شده است. این اثر فاصله بسیاری از یک شاهکار دارد اما شما را جذب میکند، قابل باور است و ارزش دیدن دارد.
در واقع این احساسات «مک دورماند» است که تصاویر را در کنار هم نگاه میدارد. او از «میلدرد» یک مبارز قهرمان میسازد؛ اما این بازیگر هیچگاه نقش شخصیتی تا این حد خشمگین را بازی نکرده است، شخصیتی که در لحظه هم عبوس و نفرتانگیز است و هم دلسوز و احساساتی. با این حال این نگاه خشمناک «میلدرد» است که شخصیت او را نشان میدهد و «مک دورماند» به زیبایی انسانیت دچار بحران و کشمکش درونی در زیر این نمای سنگی را نشان میدهد. به نظر میآید که «میلدرد» فقط یک مادر تنهاست که ساکن یک شهر کوچک است و در یک فروشگاه کار میکند، اما او با آن لباس یکسره و سربند خاکستری نقطهنقطه بیشتر به سربازها شبیه است و به هرکسی که نزدیکش شود حمله میکند؛ شخصیتی که «مک دورماند» میسازد گاهی دیوانه و بیباک است، گاهی بهشدت کینهجوست و گاهی نجیب است و باوقار. پسر «میلدرد» «رابی»، که توسط «لوکاس هجز» بازی شده است با آن رفتار محتاطانهاش به ما میگوید که زندگی کردن با چنین مادری هیچگاه آسان نبوده است.
«مک دونا» به کمک فیلمبرداری «بن دیویس» شهر کوچکی که «بیلبوردها» در آن ساخته شده است را با استفاده از جلوههای بصری بسیار وسیعتر نشان داده است؛ با این حال، برخلاف «کنت لونرگان» ، سازنده «منچستر» ، او مثالی است از اینکه چطور می توانید یک نمایشنامه نویس را از سالن تئاتر خارج کنید اما نمیتوانید تئاتر را از یک نمایشنامه نویس جدا کنید و تئاتر بخشی از وجود اوست. این به این معنی نیست که دیالوگهای «مک دونا» نمایشی و غیرواقعی هستند؛ این دیالوگها بسیار شیرین و زمانبندی شده هستند؛ اما او «سه بیلبورد» را حول تعدادی برخورد و رویارویی طراحی شده ساخته است، با بنمایه و استعارههای بهدقت لایه بندی شده که از نشانههای اصلی یک نمایش خوشساخت هستند. ابینگ یک شهر کوچک است، اما در این فیلم از آن نوع شهرهای کوچکی است که احساس میشود فقط 9 نفر جمعیت دارد.
اما هرکدام در جای خود تأثیرگذار هستند. «هرلسون» نقش رئیس سختگیر را بازی میکند که بیش از این که خشمگین باشد، غمگین به نظر میرسد و «جان هاوکس» بهعنوان همسر سابق «میلدرد» تکبر و غرور بسیاری را بروز میدهد که نشان از ناامیدی و درماندگی که حس میکند دارد. «کلارک پیترز» بهعنوان پلیس جدید شهر بار دیگر اثبات میکند که بازیگر بسیار خوبی است و بهعنوان یک مسئول جدی و پرانرژی ظاهر میشود. و «سم راکول» یک نقش کلیدی را ایفا میکند. بهعنوان «دیکسون» یک افسر نژادپرست که بازندهای بیش نیست؛ یک پسر مامانی و یک آدم بیمنطق و خشن. بازی او بهمانند بندبازی پرخطر است؛ او جرئت میکند که از خود یک فرد خطرناک و نفرتانگیز بسازد فقط برای این که بتواند تغییراتی ایجاد کند و با توانایی خیرهکننده خود حتی در آزاردهندهترین موقعیتها نیز لبخند را بر روی لبهای بیننده بنشاند و موقعیت را باورپذیر کند.
شما در حین تماشای فیلم «سه بیلبورد» میتوانید طرح کلی یک فیلم که در مورد انتقام است را ببینید، با این حال این فیلم بهمانند یک کالیدوسکوپ است که در آن احساسات و دوستیها و روابط مرتباً در حال تغییر هستند. در یک لحظه فیلم ما را به این باور میرساند که قاتل را یافتهایم، اما در همان حال این را نیز به ما گوشزد میکند که این که بسیار ساده بود! در انتها نیز فقط برای این که به سمت موضوعی معقولتر عقبنشینی کند با اشاره بهتنهایی عدالت به شما طعنه میزند. این فیلم غالباً درستکاری زنانه و قدرت مردانه را به شیوهای افسانهای میستاید و این پرسش را مطرح میکند که «چرا آنها باهم کنار نمیآیند؟»
منبع: نقد فارسی
Winner
-
Best Performance by an Actress in a Leading Role
-
Best Performance by an Actor in a Supporting Role
Nominee
-
Best Motion Picture of the Year
-
Best Performance by an Actor in a Supporting Role
-
Best Achievement in Music Written for Motion Pictures (Original Score)
-
Best Original Screenplay
-
Best Achievement in Film Editing
Winner
-
Best Leading Actress
-
Best Screenplay (Original)
-
Best Film
-
Best Supporting Actor
-
Outstanding British Film of the Year
Nominee
-
Martin McDonagh
Winner
-
Outstanding Performance by a Female Actor in a Leading Role
-
Outstanding Performance by a Cast in a Motion Picture
-
Outstanding Performance by a Male Actor in a Supporting Role
Nominee
-
Outstanding Performance by a Male Actor in a Supporting Role
Winner
-
Best Film
-
Best Screenplay
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Lead Actress
-
Best Supporting Actress
Winner
-
Movie of the Year
Winner
-
Best Actress
Nominee
-
Actress Defying Age and Ageism
-
Bravest Performance
Nominee
-
Contemporary Film
Winner
-
Best Ensemble Cast
Nominee
-
Best Film
Winner
-
Best Actress
Nominee
-
Best Film
-
Best Supporting Actor
-
Best Original Screenplay
-
Top Ten Films
Winner
-
Best Actress in a Leading Role
-
Best Actor in a Supporting Role
Nominee
-
Best Motion Picture
-
Best Director
-
Best Actor in a Supporting Role
-
Best Original Screenplay
-
Best Film Editing
-
Best Original Score
-
Best Cast Ensemble
Nominee
-
Best Foreign Film
Nominee
-
Martin McDonagh
Winner
-
Best Editing
-
Best Music
Nominee
-
Best British Independent Film
-
Best Screenplay
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
-
Best Supporting Actor
-
Best Cinematography
-
Best Casting
-
Best Sound
-
Best Director
Winner
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
-
Best Acting Ensemble
Nominee
-
Best Original Screenplay
-
Best Picture
-
Best Director
Winner
-
Sam Rockwell
Winner
-
Outstanding Achievement in Casting - Studio or Independent Feature - Drama
Nominee
-
Best Picture
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
-
Best Original Screenplay
Winner
-
Best Ensemble Cast
Nominee
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Actress - International Competition
-
Best Actor - International Competition
Nominee
-
Best Foreign Film (Meilleur Film Étranger)
Nominee
-
Actor of the Year
-
Best Actress
-
Best Director
-
Best Ensemble
-
Best Original Screenplay
-
Best Film
-
Best Score
-
Best Supporting Actor
Winner
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Picture
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
-
Best Supporting Actor
-
Best Original Screenplay
Winner
-
Best Actress
-
Best Screenplay
Nominee
-
Best Film
-
Best Supporting Actor
-
Best Ensemble
-
Breakthrough Artist
Winner
-
Best Ensemble Performance
Nominee
-
Best Performance by an Actor in a Supporting Role
-
Best Screenplay
Winner
-
Best Female Lead
-
Best Supporting Male
Nominee
-
Best Screenplay
Winner
-
Best Supporting Actor
-
Best Ensemble
Nominee
-
Best Film
-
Best Director
-
Best Actress
-
Best Original Screenplay
-
Best Score
Nominee
-
Film Performance of the Year - Actress
-
Film Performance of the Year - Supporting Actor
-
Screenplay of the Year
Winner
-
Best Ensemble
Nominee
-
Best Picture
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
-
Best Supporting Actor
-
Best Original Screenplay
Winner
-
Lead Actress
-
Supporting Actor
-
Ensemble Cast
Nominee
-
Motion Picture
-
Original Screenplay
Winner
-
Best Foreign Film
Winner
-
Best Motion Picture - Drama
-
Best Screenplay - Motion Picture
-
Best Performance by an Actress in a Motion Picture - Drama
-
Best Performance by an Actor in a Supporting Role in a Motion Picture
Nominee
-
Best Director - Motion Picture
-
Best Original Score - Motion Picture
Winner
-
Best Actress of the Year
Nominee
-
Best Supporting Actor of the Year
-
Best Supporting Actor of the Year
-
Best Screenplay of the Year
Winner
-
Best Drama TV Spot
Nominee
-
Best Independent TV Spot
-
Best Drama Poster
Nominee
-
Best Motion/Title Graphics
Winner
-
Best Leading Voice Actress
Nominee
-
Best Dubbing Direction
-
Best Adaptation
-
Best Leading Voice Actor
Nominee
-
Martin McDonagh
Winner
-
Best Film
-
Best Director
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
-
Best Original Screenplay
Nominee
-
Best Supporting Actor
-
Best Original Score
Nominee
-
Best Contemporary Hair Styling - Feature-Length Motion Picture
Winner
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Picture
-
Best Actress
-
Best Screenplay
Nominee
-
Best Picture
Nominee
-
Best Film
-
Best Lead Actress
-
Best Screenplay
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
-
Best Original Screenplay
-
Best Ensemble Cast
Winner
-
Best Original Score
Nominee
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
Winner
-
Best International Actress
-
Best Screenplay - Film
-
Best International Film
Nominee
-
Best International Actor
-
Best Director - Film
Winner
-
Martin McDonagh
Winner
-
Best Picture
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
-
Best Screenplay, Original
-
Best Ensemble
Winner
-
Film of the Year
-
Screenwriter of the Year
-
Actress of the Year
Nominee
-
British/Irish Film of the Year
-
Director of the Year
-
Supporting Actor of the Year
-
Supporting Actor of the Year
Nominee
-
Best Supporting Actor
-
Best Screenplay
-
Best Actress
Nominee
-
Best Picture
-
Best Original Screenplay
-
Best Supporting Actor
-
Best Actress
Winner
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Outstanding Achievement in Sound Editing - Dialogue and ADR for Feature Film
Winner
-
Best Female Lead
-
Best Acting Ensemble
-
Best Original Screenplay
Winner
-
Best Supporting Actor
-
Best Casting
-
Best Ensemble
Nominee
-
Best Picture
-
Best Actress
-
Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen
-
Best Movie Trailer
Winner
-
Best Supporting Actor
-
Best Ensemble
Nominee
-
Best Picture
-
Best Actress
-
Best Original Screenplay
Nominee
-
Outstanding Producer of Theatrical Motion Pictures
Winner
-
Best Picture
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
-
Best Screenplay
Winner
-
Best Actress in a Leading Role
-
Best Actor in a Supporting Role
-
Best Original Screenplay
-
Best Ensemble Acting
Nominee
-
Best Picture
-
Best Director
Winner
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Picture
-
Best Director
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
-
Best Original Screenplay
-
Best Editing
-
Best Ensemble
Nominee
-
Best Picture
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
-
Best Screenplay, Original
Nominee
-
Martin McDonagh
Winner
-
Martin McDonagh
Winner
-
Best Motion Picture
-
Best Screenplay, Original
-
Best Actor in a Supporting Role
Nominee
-
Best Actress in a Motion Picture
-
Best Cinematography
-
Best Film Editing
Winner
-
Best Supporting Actor
-
Best Ensemble
Nominee
-
Best Actress
-
Best Picture
Winner
-
Best Actress
Nominee
-
Best Film
-
Best Supporting Actor
-
Best Supporting Actor
-
Best Original Screenplay
-
Best Soundtrack
Winner
-
Best Actress
Nominee
-
Best Picture
-
Best Supporting Actor
-
Best Screenplay, Adapted or Original
Nominee
-
Best Foreign Film
Nominee
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
-
Best Original Screenplay
Nominee
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
-
Best Screenplay
Nominee
-
Best Lead Performance
-
Best Supporting Performance
-
Best Screenplay
Winner
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
-
Best Acting Ensemble
Nominee
-
Best Film
-
Best Original Screenplay
-
Best Original Score
ashkanhaa 22 دی ماه 1399