-
کشــــور
-
زبـــــان
-
زمـــــان107 دقیقه
-
رده سـنیPG-13
-
ژانــــــر
-
کارگـردان
-
نویـسنده
-
سـتارگـان
The Sixth Sense
شامالان خود در باره این فیلم میگوید: «حس ششم دربارهی فراگیری چگونه ارتباط برقرار کردن و در نتیجه بر طرف کردن ترسهای درون ما است، حال چه این ارتباط بین یک دکتر و بیمارش، یک زن و شوهر یا یک مادر و پسر باشد. بازگو نکردن رازها به افرادی که دوستشان داریم میتواند زندگی زناشویی، شغل، خانواده و حتی زندگی خود ما را نابود کند. این عدم ارتباط خود ترسناکتر از هر چیز دیگر است.»
صرفنظر از بازیها و تکنیک فوقالعاده، فیلم در جهت آنچه کارگردان میگوید پیش میرود و به این هدف هم رسیده است ولی آنچه مهم به نظر میآید نکات دیگری است که در رابطه با مسئله مهم مرگ، ارواح و زندگی پس از مرگ مطرح میشود. این امور سوالهایی است که ادیان برای پاسخ دادن به آنها آمدهاند.
در فیلم روح مردگان بعد از مرگ در همان نقطهای که برایشان سانحه رخ داده قرار دارند یا برخی در رفت و آمد هستند و فقط با افرادی همچون کول که توانایی دیدن آنها را دارد، ارتباط برقرار کرده و برخی اوقات خواستههایی هم دارند. لذا روحشان به دنیایی ورای دنیای مادی منتقل نشده و در میان مردم به نوعی زندگی میکنند البته به همان شکلی که در سانحه از دنیا رفتهاند و این نوع از تصویر همان نگرش باطل مبنی بر نبود جهانی دیگر و وجود بهشت و جهنم دنیوی را تقویت میکند که به صورتهای گوناگونی در فیلمها مطرح میشود که در صدد نفی معاد به عنوان یکی از اصلیترین اعتقادات ادیان الهی مطرح میباشد.
مردگان پس از مرگ متوجه مرگ خود نمیشوند و دکتر مالکوم پس از گذشت روزها به این آگاهی میرسد که مرده است و با این تفاسیر آنچه به عنوان فرشتگان حسابگر و سوالات در شب اول قبر در اسلام و ادیان مطرح میشود را نفی میکند چرا که اگر چنین چیزی وجود داشت باید متوجه مرگ خود میشد و همچنین حسابرسی که یکی از پایهایترین اعتقادات است را زیر سوال میبرد که در سایه این ابهام جواز بسیاری از اعمال صادر میشود.
فیلم با ظرافت خاص و با بازی چشمگیر سعی دارد عقایدی اینچنینی را تثبیت کند و لذا همچون دیگر آثار اینچنینی با وارد کردن مخاطب به یک سیر داستانی خاص، طوری پایانبندی دارد که مخاطب هم با این سیر همراه شده و نتیجهای مشابهی داشته باشد. به این دلیل که مخاطب درگیر جزئیات داستان است اصل مطلب که همان نفی معاد است را به عنوان پیش فرض قبول میکند.
کارگردان این فیلم برای ساخت بخشی از مجموعه فیلمهای هری پاتر و ایندیانا جونز هم دعوت شده که در هر دو مجموعه نکات چشمگیر محتوایی دیده میشود.
در پایان نکتهای قابل ذکر است که در ژانر وحشت و فیلمهای اینچنینی این فیلم رتبه ی اول شوکآورترین فیلمهای تاریخ سینما را از آن خود کرده است که در این ده فیلم فیلمهایی با موضوع مشابه آن همچون «دیگران» نیز دیده میشود.
منبع: وبلاگِ ” نویزها همیشه مزاحم نیستند “