-
کشــــور
-
زبـــــان
-
زمـــــان145 دقیقه
-
رده سـنیNot Rated
-
ژانــــــر
-
کارگـردان
-
نویـسنده
-
سـتارگـان
The Handmaiden
در ذات “خدمتکار” اثر «پارک چان-ووک» انحرافی مطبوع، پیچ و تابی دلنشین و جنبهی اروتیک گستاخانهای نهفته است. پارک (با استفاده از رمان فینگراسمیث اثر «سارا والترز») فیلمش را با رگههایی از کمدی سیاه و میزانی مناسب از مادیگرایی عریان و واضح آغشته کرده؛ میتوان گفت این فیلمش رنگ و بویی از سینمای هیچکاک دارد و داستانی را به ارمغان آورده که تا به امروز سردمدار تعلیق در کارنامهی هنری اوست. پارکبدون واهمه از محدودیتهای درجهبندی سنی، صحنههای جنسی فیلمش را به نمایش گذاشته. “خدمتکار” شاید یک اثر هنری والا نباشد، اما شدیدا سرگرمکننده است. برای آن دسته از مخاطبانی که فیلمهای اینچنینی را میپسندند، این فیلم فوقالعاده است و حتی میتوان آن را بهترین اثر دوران حرفهای پارک چان-ووک قلمداد کرد (بله، حتی بهتر از اولدبوی… البته عجیبتر از آن نیست).
“خدمتکار” به سه بخش تقسیم شده. دو بخش ابتدایی به نوعی قرینهی همدیگرند به این شکل که یک داستان واحد را از دیدگاههای متفاوت شاهد هستیم. پردهی سوم به دو بخش قبلی سر و شکل بخشیده و روایت را به سمت فرجام پیش میبرد. اگرچه پارک نخستین کارگردانی نیست که از این شیوه استفاده کرده، اما این شکل روایت کاملا بر قالب فیلم نشسته به نحوی که دیدگاه بیننده پس از پایان بخش دوم، همانند پایان بخش اول نیست.
فیلم بر شخصیت بانو «هیدکو (کیم مین-هی)» تمرکز دارد؛ یک زن تنهای متمول که در ژاپن تحت سلطهی کُره در دههی 1930 میلادی زندگی میکند. شیّادی که نام خود را «کُنت فوجیوارا (ها جونگ-وو)» معرفی میکند برای ثروت هیدکو نقشه کشیده و به همین منظور یک جیببُر کرهای به نام «سوک-هی (کیم تائه-ری)» را به عنوان خدمتکار او به کار میگمارد. ماموریت این خدمتکار این است که مدعی فعلی این اموال، داییِ سادیستی هادیکو، «کوزوکی (چو جین-وونگ)» را دست به سر و در عوض این بانو را ترغیب به ازدواج با فوجیوارا کند. به هرحال، سوک-هی طی دورهی قراردادش، جذب خصوصیات هیدکو شده و به فوجیوارا بابت قصد دستیابی او به این بانو حسودی میکند.
“خدمتکار” که اقتباسی آزادانه از رمان فینگراسمیث نوشتهی سارا والترز اهل ولز در سال 2002 است، موقعیت و دورهی زمانی را تغییر داده. با وجود شباهت در ساختار و چارچوب فیلم و رمان، پارک جلوههای خلاقانهیبسیاری به این محصول سینمایی اضافه کرده و یکی از جذابترین پیچشهای داستانی در انحصار فیلمنامه است. همچنین شخصیت دایی کوزوکی با جهانبینی چان-ووک سازگار شده. کوزوکی همچون سایر شخصیتهای هیولاگونهی آثار پارک، پیچیده است و همین نشانگر نکتهایست.
بیشتر فیلمهای این فیلمساز سوای محتوای خشن و تحقیرکننده، یک لایهی زیرین از کمدی سیاه دارد که “خدمتکار” نیز از این قاعده مستثنی نیست. تعداد لحظات بامزه کم نیست. صحنهی اروتیک فیلم، رابطهی دو کاراکتر اصلی را به شکلی قوی ارائه میدهد. این صحنه دوبار نشان دادهمیشود (یک بار در بخش اول و باری دیگر در بخش دوم) و هر بار تفاوتهایی کلیدی را مشخص میسازد که برای درک بهتر این صحنه و روایت کلی و دو شخصیت فیلم حیاتی است.
تیم بازیگری بهتر از این نمیشد. بازیگر درجه یک کرهای «کیم مین-هی» شخصیت چندلایهی بانو هیدکو را به زیبایی مجسم کرده و در ادامه از تصویر محجوب، متمول و اصیلی که در ابتدا نشان میدهد بسیار فاصله میگیرد. کیم تائه-ری شخصیتی جسور و انرژیک را از سوک-هی تصویر کرده که از عذاب وجدان رنج میبرد. ها جونگ-وو در نقش فوجیوارا کاریزما را به سخره میگیرد و چو جین-وونگ شخصیتی شیطانی را در قالب یک انسان خلق میکند.
من به یاد ندارم که تاکنون پارک را با هیچکاک مقایسه کرده باشم. فیلمهای قبلی او (از جمله اولدبوی، “مجموعه انتقام” و تنها فیلم انگلیسیزبانش استوکر) نیّت و لحنی قریب به آثار برتون و تارانتینو دارد. اگرچه “خدمتکار” با سبک کاری او تناسب دارد اما اثری جاهطلبانه و تلاشی چشمگیرتر در دوران حرفهای اوست. پیچشهای داستانی بهتر طراحی شدهاند و عجیببودن قصه بر قامت فیلم نشسته تا این که یک تلاش متظاهرانه به نظر برسد. “خدمتکار” یکی از بهترین فیلمهای نئوهیچکاکی در ژانر تریلر و رازآلود است که طی چند سال اخیر از سینمای هر کشور با هر زبانی شاهد آن بودهایم.
منبع: نقد فارسی
Winner
-
Best Supporting Actress
-
Best Newcomer
-
Best Production Designer
-
Best Costume Designer
Nominee
-
Best Screenwriter
-
Best Editor
Winner
-
Best Movie of the Decade
Winner
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Film
-
Best Director
-
Best Supporting Actress
-
Best Adapted Screenplay
-
Best Cinematography
Winner
-
Daesang Grand Award
Nominee
-
Best Film
-
Best New Actress
-
Best Director
-
Best Actress
-
Best Supporting Actor
Winner
-
Best Actress
-
Best Art Direction
-
Best New Actress
Nominee
-
Best Film
-
Best Director
-
Best Technical Award
-
Best Music
-
Best Cinematography-Lighting
Winner
-
Best Foreign Language Film
-
Ten Best Films of the Year
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Winner
-
Best New Actress
-
Buil Readers' Jury Award
-
Best Art Direction
Nominee
-
Best Film
-
Best Director
-
Best Actress
-
Best Music
-
Best Cinematography
Winner
-
Seong-hie Ryu
Nominee
-
Chan-wook Park
Winner
-
Best Adapted Screenplay
-
Best Foreign Language Film
-
Best Art Direction/Production Design
Nominee
-
Best Picture
-
Best Director
-
Best Cinematography
Winner
-
Best Foreign Film
Nominee
-
Best Adapted Screenplay
Nominee
-
Best Director
-
Best Actress
-
Technical Award
-
Technical Award
-
Best New Actress
Winner
-
Best New Actress of the Year
-
Best Film of the Year
-
Best Director of the Year
-
Best Actress of the Year
-
Best Cinematographer of the Year
-
Best Producer of the Year
Winner
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Film
-
Best Screenplay
-
Best Cinematography
Nominee
-
Best Thriller
Winner
-
Foreign Language Film of the Year
Nominee
-
Director of the Year
-
LGBTQ Film of the Year
-
Visually Striking Film of the Year
Nominee
-
Outstanding Film - Limited Release
Winner
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Picture
Winner
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Film
-
Best Director
-
Best Original Score or Soundtrack
-
Best Cinematography
-
Best Editing
Winner
-
Best Costume Design
-
Best Makeup and Hairstyling
-
Best Production Design
Nominee
-
Best Director
-
Best Adapted Screenplay
-
Best Cinematography
-
Best Original Score
-
Best Non-English Language Film
Winner
-
Best Foreign Film
Winner
-
Cho Jin-woong
Winner
-
Best Foreign Film
Nominee
-
Foreign Language Film of the Year
Nominee
-
Chan-wook Park
Nominee
-
Best Sound Editing - Sound Effects, Foley, Dialogue and ADR in a Foreign Feature Film
Winner
-
Top Five Foreign Language Films
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Music/Score
-
Best Foreign-Language Film
-
Best Adapted Screenplay
Winner
-
Best Foreign Language Film
Winner
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Director
-
Best Cinematography
-
Best Adapted Screenplay
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Winner
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Winner
-
Best Film Not in the English Language
Nominee
-
Best Picture
Winner
-
Best International Film
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Winner
-
Best Production Design
-
Best Foreign Language Picture
Nominee
-
Best Screenplay, Adapted
Nominee
-
Best Motion Picture, International Film
Winner
-
Best Production Design
-
Best Costume Design
Nominee
-
Best Picture
-
Best Foreign Language Film
Winner
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Foreign Film
Winner
-
Best Non-English Language Film
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Nominee
-
Best Foreign Language Film
Winner
-
Best Foreign Film by or About Women