-
کشــــور
-
زبـــــان
-
زمـــــان106 دقیقه
-
رده سـنیR
-
ژانــــــر
-
کارگـردان
-
نویـسنده
-
سـتارگـان
Whiplash
نقد و بررسی فیلم به قلم Roger Moore (راجر مور)
نشریه McClatchy-Tribune News Service
تنها در صورت درز فایل ویدئویی یا صوتی به بیرون ممکن است متوجه بدرفتاری مربیانی مانند بابی نایت، کسی که نوازندهها را محکم میگرفت و سعی میکرد خفه کند، یا مایک رایس، که به توپهای بسکتبال لگد میزد و به شنیعترین وجه ممکن بازیکن جدید جذب میکرد، شویم.
توجیه های آنها را میشنویم، سری تکان میدهیم و شاهد تنزل موقعیت آنها نزد دادگاه اذهان عمومی هستیم.
ترنس فلچر، بابی نایتی با باتوم است، مرد ستمگر برنامه گروه جاز کنسرواتوار باشکوه شافر نیویورک. به عنوان گردن کلفتی دمدمی مزاج، او تنها به این دلیل [از دیگران] تعریف و تمجید میکند تا بتواند آنهایی که ازشان تعریف کرده است – شامل نوازنده های ترومپت، بونز(Bones)، باس و درام- را با زشتترین کلمات و وحشیگری غیرقابل تصور خرد و تخریب کند.
بازیگر برجسته سینما، جِی کِی سیمونز، کسی است که توانسته نقش ترنس فلچر، به عنوان فردی با علایم بیماری جنون دوشخصیتی، را با مهارت هر چه تمام از طریق تغیر حالت، لحن و حجم صدا در فیلم «شلاق / Whiplash» ایفا نماید.
«شلاق» درباره گردن کلفت یک گروه موسیقی و آخرین هدفش، نوازنده درامی است که آن قدر مشتاق حضور در میان بهترینهای موسیقی جاز است که حاضر است آنقدر بنوازد تا خون از سرانگشتان دردناکش به روی درام شتک بزند. مایلز تلر، بازیگر «حالا تماشایی شد/Spectacular Now» حسن نیت خود را در صحنه ای در ابتدای فیلم، که در آن صحنه مشغول تمرین است، به بیننده ثابت میکند. او میتواند بنوازد. و در بقیه مدت فیلم، تلر رفتار مناسبی را با سیمونز در نبردِ جذاب آرزوها، در نزول موسیقی به وادی جنون، باهدف رسیدن به کمال حفظ میکند. فلچر با این جمله خود را به اندرو (تلر) معرفی میکند: «می دونی من کیام؟» فلچر بیرون از اتاقهای تمرین گروه های رده پایین خیلی سر به زیر است، اما سایه تهدیدگر وی را میتوان از شیشه بخار گرفته درب اتاق تمرین حس کرد.
«می دونی من دنبال نوازندهها هستم؟»
اندرو لبخند میزند و به علامت تایید سر تکان میدهد. اما در این جلسه خطری احساس میشود، نوعی عدم صمیمیت و تهدید ناشی از آنچه از خدعهها و تستهای فلچر ممکن است نصیب این بچه شود. فلچر، تلر را با گفتن این که «چرا وایستادی؟» میزند و بعد با گفتن «من گفتم دوباره بزنی (بنوازی)؟» دوباره او را میزند.
سناریوی «شلاق» در ابتدا توسط کارگردان و نویسنده این اثر، دیمین چازل، برای فیلم کوتاهی به نام «پیانوی بزرگ/ Grand Piano» نوشته شده بود. «شلاق» ما را با دنیای دشوار و اعصاب خرد کن جلسات تمرین گروه های بزرگ کلاسیک، برای مثال «کاروان» و گروه «شلاق / Whiplash »، آشنا میکند. تمام نوازنده های جوان عصبی هستند. از دست رفتن موقعیت گروه در جدول پرفروشها و محبوبهای هفتگی میتواند منجر به از دست دادن کنترل این باسیست یا آن درامر شود. چون آنها میدانند که فلچر عصبانی و باهوش از کوره در خواهد رفت. اندرو به کندی متوجه این قضیه میشود، او به عنوان جایگزین درامر اصلی وارد گروه میشود، البته با هدف ترساندن و تهدید درامر اصلی. فلچر افراد را با اردنگی بیرون میکند تا تنها یک پیام را مخابره کند. او مرتب وسط تمرینات چک میکند که چه کسی «خارج» میزند. او چیز، آن هم نه چیزهای سبک، به سمت بچهها پرت میکند.
و بیشترین سختگیری را در مورد درامرها به کار میبرد. قبل از تجزیه گروه «شلاق»، سه نفر از اعضای گروه را از پا میاندازد، با فریاد میگوید که دوست دارد چه نتهایی را بشنود، از آنها میخواهد با سرعت بیشتری بنوازند، بارها و بارها با گفتن این جمله ناامید کننده که «این گامِ مورد نظر من نیست» به نوازندهها توهین میکند.
پدر مطلقه اندرو(با بازی پل ریسر)، که نویسنده ای بی فروغ است، از پسرش حمایت میکند. اما از این علیه او استفاده میشود. تلر در سینمای نمایش دهنده فیلمهای کلاسیک منهتن، که پاتوق او و پدر عشق فیلمش است، عاشق دختر بانمکی (با بازی ملیسا بنویست) میشود. دخترک چگونه خود را با اتفاقات سادومازوخیستی که هر روز در جلسات تمرین رخ میدهند، وفق میدهد؟
چازل گام و تنش صحنهها را با کاتهای سریع و کلوزآپ های دقیق از فلوتهای خیس، ترومپتهای خالی و درامهای کوک شده بالا میبرد. او هرگز به نوازندهها اجازه نمیدهد تا احساس راحتی کنند یا با نوازنده دیگر صحبت کنند. این فیلم مانند تمام فیلمهای دیگر این ژانر پارانوییدی است و اندروی جیغ جیغو (پسر جدیده) تنها استخوان دیگری برای دندانهای تیز فلچر است.
فیلمنامه و سیمونز، که به خاطر نقشش در سریال «نزدیکتر/Closer» و نقش ادیتور بدخلق، جی جوناه جیمسون، در «مرد عنکبوتی/Spiderman» به یادش میآوریم، از فلچر هیولایی ساختهاند و بعد به دنبال راهی برای توضیح او میگردند. از فلچر همچنین نیمه احساساتی و خوش مشربی نیز میبینیم. سیمونز فرد جذابی است، و به همین دلیل هم به او آگهیهای تلویزیونی بیمه داده میشود. اما «شلاق» یادمان میدهد که دیگر هرگز به او اعتماد نکنیم.
بازی تلر فوقالعاده است و به بیننده اندک امیدی میدهد که پوست این پسرک آن قدری دوام میآورد تا زیر ضربات فلچر پینه ببندد. البته اگر اشتیاقش برای مقبول واقع شدن قبلاً دیوانهاش نکند.
منبع : اختصاصی نقد فارسی
مترجم: محمدرضا سیلاوی
Winner
-
Best Performance by an Actor in a Supporting Role
-
Best Achievement in Film Editing
-
Best Achievement in Sound Mixing
Nominee
-
Best Motion Picture of the Year
-
Best Writing, Adapted Screenplay
Winner
-
Best Supporting Actor
-
Best Editing
-
Best Sound
Nominee
-
Damien Chazelle
Winner
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Film
-
Best Direction
-
Best Screenplay
Winner
-
Best Independent Film
Nominee
-
Best Supporting Actor
-
Best Writing
Winner
-
Movie of the Year
Winner
-
Best Actor in a Supporting Role
-
Best Film Editing
-
Best Sound
Nominee
-
Best Motion Picture
-
Best Director
-
Best Adapted Screenplay
Nominee
-
Best Foreign Film
Nominee
-
Best American Film (Bedste amerikanske film)
Winner
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Picture
-
Best Original Screenplay
-
Best Editing
Nominee
-
Damien Chazelle
Nominee
-
Damien Chazelle
Winner
-
Best Supporting Actor
-
Best Film Editing
Nominee
-
Best Director
-
Best Original Screenplay
-
Best Picture
-
Breakthrough Film Artist
Winner
-
Best Supporting Actor
-
Best Editing
-
Most Promising Filmmaker
Nominee
-
Best Picture
-
Best Original Screenplay
Winner
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Actor
-
Best Use of Music in a Film
Winner
-
Damien Chazelle
Winner
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Picture
-
Best Original Screenplay
Winner
-
Best Supporting Actor
-
Breakthrough Artist
Nominee
-
Best Film
-
Best Director
-
Best Screenplay
Winner
-
Best Editing
-
Best Supporting Male
Nominee
-
Best Feature
-
Best Director
Winner
-
Damien Chazelle (writer/director)
Winner
-
Supporting Actor of the Decade
Nominee
-
Motion Picture of the Decade
-
Film Editing of the Decade
-
Sound of the Decade
Winner
-
Supporting Actor
-
Film Editing
-
Sound
Nominee
-
Motion Picture
-
Original Screenplay
Winner
-
Best Supporting Actor of the Year
Nominee
-
Best Screenplay of the Year
-
Biggest Surprise of the Year
-
Breakthrough Performance of the Year
-
Best Music in a Movie
-
Most Memorable Scene in a Movie
Nominee
-
Best International Poster
Winner
-
Best Dubbing Direction
Winner
-
Outstanding Editing - Feature Film
Nominee
-
Outstanding Color Grading - Feature Film
Winner
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Picture
-
Best Director
-
Best Screenplay
Nominee
-
Best dialogue adaptation for a movie or TV series
Winner
-
Best Supporting Actor
-
Best Adapted Screenplay
Nominee
-
Best Picture
-
Best Director
Winner
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Editing
-
Best Film
-
Best Director
-
Best Screenplay
-
Best Original Score or Soundtrack
Winner
-
Best Film Editing
-
Best Sound Mixing
-
Best Sound Editing
Nominee
-
Best Picture
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Film
Winner
-
Best Supporting Actor (Miglior attore non protagonista)
-
Best Editing (Miglior montaggio)
Nominee
-
Best Picture (Miglior film)
-
Best Director (Miglior regia)
-
Best Adapted Screenplay (Miglior sceneggiatura non originale)
Winner
-
Best Supporting Actor
-
Breakout Filmmaker of the Year
Nominee
-
Best Picture
Winner
-
Supporting Actor of the Year
Nominee
-
Film of the Year
-
Screenwriter of the Year
-
Technical Achievement of the Year
Nominee
-
Best Sound Editing - Music in a Musical Feature Film
-
Best Sound Editing - Dialogue and ADR in an English Language Feature
-
Best Sound Editing - Dialogue and ADR in a Feature Film
Nominee
-
Movie of the Year
-
Best Male Performance
-
Best WTF Moment
-
Best Villain
-
Best Musical Moment
Nominee
-
Best Original Screenplay
-
Best Narrative Film
-
Best Director
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Film
Winner
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Picture
-
Best Breakthrough Performance - Male
-
Most Cinematic Moment
Nominee
-
Best Picture
-
Best Supporting Actor
-
Best Original Screenplay
-
Best Editing
Winner
-
J.K. Simmons
Nominee
-
Outstanding Producer of Theatrical Motion Pictures
Winner
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Picture
-
Best Director
-
Best Screenplay
Winner
-
Best Actor in a Supporting Role
Nominee
-
Best Picture
-
Best Director
-
Breakthrough Performance Behind the Camera
-
Best Screenplay Written Directly for the Screen
Nominee
-
Best Picture
-
Best Supporting Actor
-
Best Screenplay, Original
-
Best Editing
Winner
-
J.K. Simmons
Winner
-
Best Actor in a Supporting Role
-
Best Sound (Editing & Mixing)
Nominee
-
Best Motion Picture
-
Best Actor in a Motion Picture
-
Best Director
Winner
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Picture
-
Best Director
-
Best Film Editing
Winner
-
Best Supporting Actor
-
Best Artistic/Creative Film (for excellence in art-house cinema)
Nominee
-
Special Merit (for best scene, cinematic technique or other memorable aspect or moment)
-
Best Original Screenplay
-
Best Soundtrack
Nominee
-
Damien Chazelle
Nominee
-
Best Foreign Film
Winner
-
Best Supporting Actor
Nominee
-
Best Film
-
Best Director
-
Best Original Screenplay
-
Best Editing
Winner
-
Damien Chazelle (director)